Murdoch går gratis
Storavisa Wall Street Journal blir trolig snart gratis på nett.
Mediemougul Rupert Murdoch bekreftet i går kveld at hans nyervervede flaggskip Wall Street Journal raskt kan avvikle sin betalingsordning på nett. Wsj.com har i årevis vært framholdt som unntaket fra regelen om at nettaviser må være gratis.
Murdoch bekreftet i går kveld at en beslutning om å åpne nettavisen for alle kan være like om hjørnet så snart formalitetene ved hans oppkjøp av selskapet Dow Jones er på plass. Dow Jones utgir Wall Street Journal og Murdoch har kjøpt selskapet for 5 milliarder dollar.
Det ser ut til at det går den veien, sa Murdoch på en konferanse i investeringsselskapet Goldman Sachs i New York i går kveld. Overtakelsen av Wall Street Journal er trolig klar i desember.
Flere lesere
Hvis wsj.com blir gratis på nett, kan avisa tape nærmere 30 millioner dollar i abonnementsinntekter. Men Murdoch regner med at han vil ta inn mer på å kunne tilby betalte søketjenester til et mye bredere publikum, og på nettannonser.
Han håper å øke avisas nettpublikum fra den ene millionen wsj.com har i dag, til 10-15 millioner lesere som er svært interessante for annonsører.
Samtidig håper Murdoch å ta ut flere synergier av sitt brede medieeierskap. Den nye tv-kanalen Fox Business Network, som går på lufta 15. oktober, vil trolig trekke på reportere fra Wall Street Journal.
Siste betalavis
Hvis tanken blir gjennomført, står britiske Financial Times nokså alene tilbake som betalavis på nett med et verdenspublikum.
I går ble det kjent at New York Times gir opp sitt siste forsøk på å kreve betaling av nettbrukerne via tjenesten Times Select.