Etter rundt ett års prosess har Vær varsom-plakaten blitt vedtatt endret. Her Norsk Presseforbunds generalsekretær Elin Floberghagen.
Foto: Marte Vike Arnesen
Nå er presseetikk-endringene vedtatt
Endrer ordlyd i punkter om selvmordsomtale og sponsing av journalistikk.
Styret i Norsk Presseforbund vedtok endringer i totalt tre punkter i det presseetiske regelverket Vær varsom-plakaten fredag, skriver Medier24.
Styret stilte seg bak vedtaksforslagene fra sitt eget arbeidsutvalg, som Journalisten fortalte om tidligere denne uka.
Dermed er en ett år lang prosess med nedsatte grupper, debattmøter og høringsrunde gjennomført, og presseetikken om selvmordsomtale og sponsing av journalistikk ser annerledes ut.
Slik skal Vær varsom-punktene nå lyde:
Punkt 2.8: «Eksterne finansieringskilder skal ikke ha innflytelse på noen del av mediets journalistiske virksomhet. Unngå ekstern finansiering og avtaler som bidrar til at publikum kan reise tvil om redaksjonens troverdighet. Vær særlig varsom ved ekstern finansiering av nyhetsjournalistikk. Ekstern finansiering av journalistikk rettet mot barn må ivareta barns særlige behov for vern. Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Vis åpenhet om avtaler og hvordan journalistikken er finansiert. Dersom journalistisk innhold er eksternt finansiert, skal dette være åpenbart for publikum.»
Punkt 4.9: «Ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk er det god presseskikk å vektlegge en nøktern fremstilling. Vis hensyn til de som er direkte berørt. Vær Varsom ved omtale på et tidlig tidspunkt. Det kreves høy aktsomhet ved beskrivelse av metode og det spesifikke stedet for handlingen.»
Punkt 1.1: «Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. En fri, uavhengig og sannhetssøkende presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn». (Her har kun «sannhetssøkende» blitt lagt til.)