Mener firmaomtale er greit
Stoff om brillekonkurranse framstår som merkebygging, men Nettavisen ser det annerledes.
Nettavisens Side2 fortalte i dag sine lesere at «Du kan bli brillemodell», med oppfordring til å melde seg på en konkurranse.
PR-sjef
– Konkurransen… har i år byttet navn til «Specsavers årets brillemodell 2009», skriver Nettavisen. Og fortsetter: – Hovedpoenget med konkurransen er ikke å se dårlig, men å se best mulig ut med briller.
Sjefredaktør Gunnar Stavrum sier på generelt grunnlag at alle artikler på Nettavisens forside er redaksjonelt stoff. Det meste av innholdet i saken er tilsynelatende hentet fra et intervju med Specsavers’ PR-sjef Ingvild S. Kilander, som for anledningen også er jurymedlem.
Modelljobb mulig
Under mellomtittelen «Flotte premier» forteller Nettavisen at vinneren av konkurransen får et gavekort på 4.000 kroner og langhelg i London under den internasjonale finalen. Det er utsikten til å få modellkontrakt som begrunner Nettavisens tittelvalg. Avisen har tidligere omtalt fjorårets norske vinner.
Merethe Meier forteller at hun fikk godt betalt for oppdaget som modell for Specsavers i Norge.
Side2s redaktør Gaute Tyssebotn forklarer at konkurransen arrangeres i samarbeid mellom Specsavers og Nettavisen. Artiklene og omtalen er ikke sponset og ingen penger bytter hender. Specsavers fronter konkurransen i butikkene og på sine nettsider, noe som gir Nettavisen oppmerksomhet i retur.
Kontrakt kan gi lønn
Side2 konsentrerer seg om livsstils- og underholdningsstoff og Tyssebotn sier konkurranser er gjenganger i de fleste medier. Omtaler av slike konkurranser har som regel ikke byline, forteller han.
– Hovedpremien er en modellkontrakt med et byrå, sier Tyssebotn. – Den er jo selvsagt betalt.
Modellbyrået Premier Model Management opplyser at det ikke ligger noen garanti om kontrakt for vinneren av konkurransen. – Vi ser på deltakerne som kandidater og kan knytte avtaler med både vinneren og med de andre som er med i konkurransen, sier Christina Lindsay i Premier. Hun forteller at det ikke følger betaling med selve kontraktsinngåelsen, men at modellene får betalt når de får oppdrag.
I reglene for den norske konkurransen heter det:
«Alle finalistene må i likhet med vinneren godta publisitet i tilknytning til konkurransen. Dette inkluderer alt pressemateriell, herunder butikkmateriell og publisering på www.side2.no/swoty, www.specsavers.no, samt i andre mediekanaler.»
(Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum kontaktet i ettermiddag Journalisten og påpekte at han uttalte seg om avisens omtale av stoffområder der Nettavisen også er engasjert i kommersielle tjenester, som Meglerguiden og Mittoppdrag. Hans kommentarer var ikke knyttet til konkurransen vi omtaler. Journalisten beklager koblingen og har slettet en av Stavrums uttalelser.)