Beveger seg i grenseland
Norsk Presseforbund (NP) mener Nettavisen burde laget et klarere skille mellom de redaksjonelle og kommersielle elementene.
Nettavisens presentasjon, omtale av og lenking til egne betalingstjenester befinner seg i et dårlig merket grenseland mellom journalistikk og handelsvirksomhet, ifølge generalsekretær Per Edgar Kokkvold i NP.
Eksempelvis leder den redaksjonelle forsidehenvisningen til spå- og horoskoptilbudet Astrologi rett inn til eksterne, kommersielle tjenester.
En tilsvarende henvisning på forsiden til Dagbladet.no er behørig merket «Annonse».
I boks
Nettavisen har publisert en rekke nyhetssaker for å promotere sine nye brukerbetalte tilbud.
På spørsmål om han er bekvem for grenseoppgangen mellom redaksjonelt innhold og kommersiell virksomhet, svarer Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum:
– Vi har samlet de kommersielle tjenestene i en boks på åpningssiden, merket «Tjenester». Da er de jo merket som noe annet enn vanlig, redaksjonelt innhold. Slike detaljer er ingen av leserne våre opptatt av. Jeg tror at nettets verden er slik at vi er nødt til å stille spørsmål ved slike sedvaner som er importert fra papiraviser. Vi må bruke nettets fordeler for det de er verdt, også i grenselandet mellom redaksjonell omtale og kommersiell virksomhet.
Kritisk
Kokkvold er langt mer kritisk.
– Det er ingen forbrytelse, men faktisk livsnødvendig, for en nettavis å ville tjene penger. Tilbud om å gjøre livet enklere for leserne er i utgangspunktet ikke problematisk. Men vi er i grenseland mellom journalistikk og butikk. Leserne skal være trygg på at det de leser er resultat av journalistiske vurderinger, og uten bindinger til utenforstående interesser.
Kokkvold viser til punkt 11 i Tekstreklameplakaten og mener Nettavisens omtale av egne, ikke-redaksjonelle tjenester burde vært skilt ut og merket på en tydeligere måte.
– Det Nettavisen gjør er ikke uproblematisk i forhold til den bestemmelsen, for å si det forsiktig. Tjenestene er noe mer enn journalistikk, de er også kommersiell virksomhet. Redaksjonene må være veldig nøye med at leserne tydelig ser når de forlater det journalistiske og kommer over i det kommersielle.