Skjerpet kamp om det lokale nettmarkedet

Riksmediene satser hardt på lokale nettsteder, men lokalavisene vil svare.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

- Når mange riksaviser no jobbar seriøst med å lage regionutgåver av nettavisene sine, vil det bli ein tøff kamp om annonsørane for mange småaviser, sa Svend Arne Vee, ansvarlig redaktør i Firdaposten til Journalisten ved årsskiftet. Han spådde at mange region- og lokalaviser følgelig ville få utfordret posisjonen sin på nett.

Både A-pressens samarbeid med TV 2, gjennom blant annet derdubor.no, som skal parre TV 2s trafikkmaskin med A-pressens lokale posisjoner, og Schibsteds ennå uavklarte MediaNorge-konstruksjon, vil kjempe om det stadig flere ser som lukrative lokale markeder.

Står sterkt på papir

Etter konsolideringene til A-pressen, TV 2 og Schibsted er Edda Media den eneste store norske aviskjeden som mangler en nasjonal partner, men Stig Finslo, direktør for informasjon- og utgiverspørsmål i Edda Media, er likevel optimistisk:

- Vi føler oss ikke truet på papir, der er vi klart best. Jeg tror også vi har alle forutsetninger på nett, vi har lokalkunnskapen og ressursene. Samtidig vet vi jo at flere ser på det lokale markedet, men den kampen skal vi pokker meg være med å vinne, sier han til Journalisten.

Rune Hetland, generalsekretær i Landslaget for lokalaviser (LLA) bekrefter lokalavisenes sterke posisjonen på papir, og sier at organisasjonens medlemmer i gjennomsnitt har hatt opplagsvekt de siste 15 årene, og de ikke forventer noen drastiske endinger for opplagstallene fra 2007.

Flere vil ha en del av kaka

- Lokalavisa har klart seg godt fordi lokalstoff har fått en liten renessanse. Jo mer fleksible folk er blitt, jo mer opptatt er de blitt av basen sin. Dermed står lokalavisa sterkere enn noen gang, og vi er derfor optimistiske om fremtiden, sier Hetland, men legger til:

- Det er klart nettet er en utfordring for små uavhengige aviser som ikke er del av noen aviskjede. Konkurransen er blitt tøffere fordi flere vil knive om det gode markedet, men hovedbildet er optimistisk. Det er fremdeles den lokale avisa som setter den lokale agendaen.

Med de ressursene nasjonale aktører besitter, føler Edda Media seg truet av utviklingen hvor disse ønsker å kjempe om lokale posisjoner?

- Det er litt avhengig av hva du legger i begrepet truet: Det er klart at jo flere aktører, jo hardere konkurranse. Vi registrerer at folk kommer inn i bakgården i våre primærmarkeder, men det handler om hvem som vil være best på å formidle lokale nyheter. De som ikke allerede har det lokale apparatet, dyktige og kunnskapsfulle lokale redaksjoner på plass, vil få det tøft, sier Finslo.

Satser på lokal og hyperlokal ekspertise

Han trekker frem lokale eksempler for å illustrere poenget sitt:

- Hvis vi skulle gått inn på Gjøvik hvor Oppland Arbeiderblad og dermed A-pressen har en dominerende posisjon, ville vi slitt, på samme måte som A-pressen vil slite i Drammen eller Fredrikstad hvor vi har veldig sterke posisjoner.

Finslo viser til at Edda Media også har utviklet hyperlokale nettsider innenfor de lokal mediehusene sine, som iPorsgrunn.no og badebyen.no i Drøbak. De kjøpte nylig også Innsida.no i Haugesundsområdet.

- De som har fulgt med i timen vet at det er dette som har vært utviklingen gjennom flere år: Jo nærmere folk og mer lokal du er, jo bedre. Veksten i avismarkedet har stort sett skjedd på det lokale plan, og hvis du ser på utviklingen internasjonalt er det også det lokale som står i fokus, avslutter Finslo.

Powered by Labrador CMS