Skjermdump fra Kim Elmoses blogg på Mediehack.
Vil ha kjøreregler for lenking
Danske journalister lanserer lenkemanifest for nettaviser.
Redaksjonsklubben i nettutgaven til Dagens Næringsliv får nå uventet dansk lenkestøtte. I oktober lanserte klubben forslaget om en felles lenkepolitikk for norske nettaviser.
Felles retningslinjer for sitering og dyplenking skulle gjøre det lønnsomt å drive god, egenprodusert nettjournalistikk og komme klipp- og limjournalistikken til livs.
To fattige lenker
Utspillet skapte stor debatt, både i Journalistens kommentarfelt og på eksterne blogger. Nå kommer danskene med et eget lenkemanifest, som er utformet av Kim Elmose (bloggredaktør i Politiken.dk) og Lars K. Jensen (redaksjonell prosjektleder hos Ekstrabladet.dk).
Manifestet kommer etter at danske eJour kun fant to lenker til eksterne kilder da de undersøkte 100 nyheter med 100 sitatkilder i syv danske medier. Undersøkelsen varte to uker i oktober. Begge lenkene var til utenlandske medier, henholdsvis fra Politiken og BT.
Ignorerer nettets egenart
Artikkelforfatteren, eJours redaktør Helle Kruuse, konkluderer med at funnene viser at danske nettjournalister ikke er på nett.
– Journalistene styres fremdeles av gamle papiravisvaner og tilbyr uhyre sjeldent brukerne en guide til sine kilder og underlag. Ved å unnlate å dyplenke til denne bakgrunnsinformasjonen ignorerer journalistenes nettets egenart: Dets evne til å skape forbindelser og knytte forskjellig informasjon sammen.
Bloggende danske journalister, som Elmose og Jensen, har også vært opprørt over at Danske Dagbladers Forening igjen forsøker å hindre Google News i å dyplenke artikler, istedenfor å bare lenke til nettavisenes forsider, skriver Solana Larsen for Global Voices.
«Vi lenker»-budene
Elmose og Jensen oppfordrer alle redaksjoner til å lage egne bud og gjerne med utgangspunkt i deres manifest:
Første lov: Vi lenker videre til kildene til de opplysningene vi bruker i våre journalistiske produkter. Har vi lest, sett eller hørt vesentlig ny informasjon på en ekstern side, lenker vi til det – om for eksempel virksomheter, personer eller undersøkelser.
Andre lov: Vi lenker direkte og presist til den benyttede informasjonen på den eksterne siden. Det er skikkelig service for leserne fremfor å bare lenke til forsiden på den eksterne siden.
Tredje lov: Vi er presise i vår informasjon om hvor en lenke fører hen; om hvem som har produsert de opplysningene som lenkes til og når. Leserne skal vite hvor de kommer hen før de følger en lenke.
Fjerde lov: Vi anerkjenner at en artikkel bestående av presise eksterne lenker til opplysninger som beskriver forskjellige innfallsvinkler til et emne er et journalistisk produkt.
Femte lov: Vi er åpne for innkommende lenker til våre egne nettsteder, fordi vi ønsker å være en integrert del av nettets økosystem.
Sjette lov: Vi tilstreber å gjøre det enkelt for alle å lenke direkte til våre artikler.
Dokumentasjonen for undersøkelsen finner du nederst i Kruuses artikkel.