– Yrket endrer seg, og vi ønsker å treffe bredere innenfor de medlemskriteriene vi har, svarer sekretariatsleder Hilde Tretterud på spørsmål om hvorfor de har satt igang en prosess nå.

NJ bruker 1,5 millioner på ny visuell identitet

– Oppfattes som gammeldags og tradisjonelle.

Norsk Journalistlag (NJ) har engasjert kommunikasjonshuset Dinamo for å lage ny visuell identitet til organisasjonen. De er allerede godt i gang med prosessen som skal ende opp med både ny logo og ny nettside i løpet av 2024. 

Det bekrefter sekretariatsleder Hilde Tretterud overfor Journalisten. 

– Yrket endrer seg, og vi ønsker å treffe bredere innenfor de medlemskriteriene vi har, svarer hun på hvorfor de har satt igang en prosess nå. 

Journalistlaget jobber for tiden opp mot nye medlemsgrupper blant medieansatte som bidrar til redaksjonelle produkter.

Ny logo og nettsider

Den eksisterende logoen har eksistert i over 25 år, og ble fornyet for rundt ti år siden, forteller Tretterud. 

– Noen kaller det skitupper, andre kaller det bølgen. For en stund siden spurte jeg landsstyret om de visste hva logoen er ment å være, og det var ikke så mange som visste det da. Det er jo en N og en J... Men den treffer tydeligvis ikke så godt lenger, sier hun om den eksisterende logoen. 

– Noen kaller det skitupper, andre kaller det bølgen, sier sekretariatsleder i NJ Hilde Tretterud om den eksisterende NJ-logoen.

Til arbeidet med ny logo, visuell profil og helt nye nettsider har NJ satt av 1,1 millioner i løpet av 2024. Legger du på utgiftene til forprosjektet som ble gjennomført i 2023, som landet på et sted mellom 300.000 og 400.000 kroner, er omleggingen så langt budsjettert med 1,5 millioner kroner. 

Etter hvert skal de også endre malverket, merch og skilting på kontorene, forteller Tretterud, men det har de enda ikke begynt å se på. 

– Vi tar det gradvis for å gjøre det så rimelig som mulig, sier hun. 

Ikke hatt godt nok verktøy

Tretterud presiserer at det er viktig for NJ at hele organisasjonen implementerer og tar i bruk det nye malverket når det er klart.

– Det har bedret seg veldig de siste årene, fra lokallag med egne navn og logoer som man ikke nødvendigvis forsto var en del av Norsk Journalistlag. Men vi ser fortsatt at det er en del som har tatt i bruk dagens logo, men som likevel finner på sin egen visuelle profil. Det er særlig knyttet til prisfester, diplomer, plakater og invitasjoner til arrangementer, sier sekretariatslederen.

Hun legger til:

– De bruker farger og fonter som er fine, men som ikke har noe med NJ å gjøre. Vi har ikke vært gode nok til å gi dem de verktøyene de trenger. Målet er at de nå skal få verktøy som gjør at de kan lage det de trenger, sånn at alle skjønner når det er Norsk Journalistlag som er ute og lister seg. 

Oppfattes som gammeldagse 

Som kommunikasjonsansvarlig i NJ har Christine Tolpinrud fulgt prosessen nøye. Hun forteller at de under høstens tillitsvalgtsamling Styrkeløft gjennomførte en øvelse der de spurte alle de oppmøtte hvordan de tror NJ oppfattes, og hvordan de mener NJ burde oppfattes. 

Christine Tolpinrud.

– Det var en helt tydelig bevegelse fra at de mener at vi oppfattes som gammeldags og tradisjonelle, til at vi bør oppfattes moderne og innovative. Dette er jo egentlig et oppdrag vi har fått fra våre tillitsvalgte om å fornye oss og modernisere oss. I tillegg er det vedtatt at vi skal vide ut NJ til å gjelde flere grupper, og da trenger vi å kommunisere på en måte som treffer flere, forteller hun. 

– Har dere fått noen negative tilbakemeldinger på prosessen så langt? 

– Ingenting! Det er helt sprøtt. Det er bare positivt hele veien både internt i sekretariatet, i landsstyret og i referansegruppa, svarer Tolpinrud.

Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.

Powered by Labrador CMS