Uenige om NJs satsingsområde

Journalisten har tatt «tempen» blant delegatene på Journalistlagets landsmøte, som åpner i dag.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifølge undersøkelsen er landsmøtet tredelt i synet på hva som er det viktigste satsingsområdet til Norsk Journalistlag (NJ) de neste to årene.

Det er henholdsvis journalistisk kvalitet (36%), midlertidiges kår (33%) og lønnsvilkår (27%) som anses som viktigst. Mediestøtte derimot er det «ingen» (4%) som bryr seg om.

Undersøkelsen er gjennomført som et nettspørreskjema blant alle landsmøtedelegatene. Skjemaet ble sendt ut 18. mai med tre påfølgende purringer til de som ikke svarte. 135 delegater har svart på undersøkelsen.

Rødt landsmøte

Politisk er landsmøtesalen klart rød (55%). Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er de største partiene med henholdsvis 30 og 17 prosents oppslutning blant delegatene. Rødt har en oppslutning på åtte prosent. Venstre og Høyre er også godt representert blant delegatene med henholdsvis 16 og 15 prosents oppslutning. De andre partiene har alle under fem prosents oppslutning, eller delegaten har svart at hun ikke ønsker å stemme.

Det betyr at delegatene er noe rødere enn journalistene de representerer. Ifølge Medieundersøkelsen, som ble lagt fram av Frank Aarebrot på Mediedagene i Bergen tidligere i mai, hadde Høyre en oppslutning på 23 prosent.

AU-møter

Landsstyreveteran Audun Solberg har varslet at han vil gjenta et forslag om åpenhet i NJs møter i arbeidsutvalget. Det opprinnelige forslaget falt under behandlingen i landsstyret tidligere i år.

Journalistens undersøkelse viser at landsstyret er på kollisjonskurs med flertallet på landsmøtet. 56 prosent av delegatene svarer at de ønsker å åpne AU-møtene, med unntak av såkalte B-saker.

Balansert

Landsmøtedelegatene er en ganske balansert gruppe. Kjønnsmessig er fordelingen i tråd med den klassiske 60-40 fordeling med menn i flertall.

Aldersmessig er de fleste delegatene i 40-åra (34%). Det er likevel et lite tyngdepunkt i retning av de yngre ettersom gruppen 20-39 år er representert med 36% og gruppen over 50 år er representert med 30%.

Utdanningsmessig har tre av fem delegater en bachelorgrad i sekken. En av fem har en mastergrad og nesten like mange (16%) svarer at videregående skole er deres høyeste utdannelse. 

Av delegatene som de neste tre dagene holder hus på Gardermoen kommer over halvparten fra avismediet (60%). Internett er det nest mest representerte mediet (30%) med radio og TV (18% hver) hakk i hel, men her var det mulig å velge flere svaralternativer.

Betaler ikke selv

Delegatenes medievaner kan ikke sies å være veldig overraskende. NRK1 er landsmøtets mest populære TV-kanal både når det gjelder seeing (70%) og hvor mye de liker den (72%).

Blant nettavisene oppgir flest delegater (78%) av de leser VG Nett hver dag. Litt over halvparten av delegatene ser seg også nødt til å besøke nettstedene til Aftenposten (60%), NRK (57%) og Dagbladet (55%) daglig.

Av papiravisene har vi ikke spurt om hvilke som er mest populære, men hvor mange som leses. Tre av fire delegater leser mellom to og fire papiraviser hver dag, men det er knapt halvparten (46%) som betaler for dem selv.

Iphone, ikke Ipad

Tre av fire landsmøtedelegater oppgir at de har en smarttelefon. Av disse sier tre av fire at de bruker Iphone. Det vil si at over halve landsmøtet (55%) går rundt med en liten Apple-maskin i lomma.

Nettbrett er ikke like populært blant delegatene. Hver fjerde landsmøtedelegat er en tidlig bruker, som sosiologen Everett Rogers ville sagt det, på dette området. For øvrig er det kun Apple-plattformen Ipad som gjelder blant dem med nettbrett.

Blant dem som ikke har skaffet seg nettbrett virker det heller ikke som denne plattformen er noe stort savn. Over 70 prosent svarer at de enten vil vente til neste år (56%) eller sannsynligvis aldri (15%) vil skaffe seg et nettbrett.

«Alle» er på Facebook

Minst overraskende er det kanskje at ni av ti delegater bruker sosiale medier. Blant disse svarer to tredjedeler at de bruker slike medier aktivt i jobben.

Facebook er det suverent mest populært. Blant de som bruker sosiale medier svarer samtlige at de bruker Facebook på jobben. Twitter er det nest mest (50%) populære sosiale mediet på jobb. Like bak følger det profesjonelle nettverksmediet Linkedin (20%) og det norske nettsamfunnet Origo (18%).

Følg dekningen av de kommende dagenes landsmøte på Journalisten.no!

Everett Rogers

Powered by Labrador CMS