Alf Engebakken og Axel Lous på jobb for Dinamo. Foto: Kathrine Geard
"Tigget" tv-produsent
BERGEN (Journalisten): Original rekrutteringsmetode på Mediefestivalen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Mellom mediefolk som haster til og fra seminarer på Nordiske Mediedager har to unge menn funnet en plass ved inngangen til Grieghallen. Der har de sittet time etter time. I flere dager. Med små kaffekopper og hjemmelagede plakater likner de unektelig tiggere. Men teksten lyder «trenger tv-produsent». Hva er dette? Wallraffing? En fleip? Skjult kamera?
– Nei, vi er her på oppdrag for det uavhengige produksjonsselskapet Eyeworks Dinamo, forklarer Axel Lous og Alf Engebakken.
De to utradisjonelle hodejegerne forteller at de er studenter her i Bergen til daglig og fikk stuntjobben via en kompis, hvis bror jobber i Dinamo.
– Hvordan har reaksjonen vært?
– Mange synes det er moro, en kalte det et kult reklamestunt. Noen har villet gi oss penger også, men da sa vi jo nei. En del tror vi tuller, så en del av jobben har vært å forklare at vi mener alvor, at vi faktisk er på utkikk etter folk for Dinamo.
– Men har det meldt seg noen tv-produsenter da?
– Ja, da. Vi har vel fått ca 30 seriøse henvendelser.
– Hva gjør dere med dem?
– Ingenting. Vi har bare gitt dem et kort med epost-adressen som de skal bruke. Vi vet jo egentlig ingenting om jobben, vi bare reklamerer for den.