Medieguru Ben Thompson kom hele veien fra Taiwan for å snakke om innholdsprodusentenes død og mulige gjenoppstandelse på Nordiske Mediedager. Foto: Angelica Hagen.
Medieguru Ben Thompson kom hele veien fra Taiwan for å snakke om innholdsprodusentenes død og mulige gjenoppstandelse på Nordiske Mediedager. Foto: Angelica Hagen.

Ben Thompson anbefaler mediene å samarbeide med Facebook

BERGEN (Journalisten): Medieguru Ben Thompson er klar i sin tale: mediene må slutte å se på Facebook som et monster som stjeler trafikk.

Publisert   Sist oppdatert

Overgangen til en digital medieøkonomi har flyttet penger og makt fra de som lager innhold til de som aggregerer innhold. Hvorfor skjedde dette? Hva er konsekvensene av skiftet? Og hva slags aviser, TV-kanaler og produksjonsselskaper vil overleve og blomstre i den nye medieøkonomien?

Det snakket medieguru Ben Thompson om under Nordiske Mediedager fredag morgen. Han mener mediene i større grad må samarbeide med de store aktørene for å overleve. I Facebooks tilfelle er det tilbudet om Instant Articles. 

– Mediene må se Facebook som en partner og ikke et monster som stjeler trafikken, sier han.

I tillegg mener han det er viktig at businessmodellen til mediehusene går hånd i hånd med innholdet som produseres. Enten må mediene velge ut sine beste lesere og ta betalt av dem, eller halvere kostnadene og nå ut til alle. 

Partnerskap 

Til Journalisten forklarer han at det er viktig å bruke Facebook til det de er best på: å selge annonser tilpasset brukerne. Når Facebook tilbyr mediene å selge annonser for dem mot godt innhold, der mediene beholder 70 prosent av inntektene - er det de som tar tilbudet som overlever. 

Her hjemme var Dagbladet tidlig ute med å inngå samarbeid med Facebook om Instant Articles, mens andre norske mediehus har vegret seg.

Les også: Aftenposten vil ikke være blant de første på Facebooks Instant Articles

– Det er en ny mediemodell som er på vei til å bygges. Det er både positive og negative sider ved et samarbeid med Facebook, men de som følger den gamle modellen ser bare de negative sidene. De tenker fortsatt “gammelt”, sier han. 

Papiravisen dør 

Thompson tror imidlertid det står bedre til med norsk presse enn med den amerikanske, fordi det opereres med et språk kun lesere her hjemme forstår. Dermed utelukkes en del konkurranse.

Han har ikke stor tro på papiravisen og mener de mediehusene som fortsatt opererer med papiravis vil måtte omstille seg. Det som er krevende for mediehusene er å forstå når denne omstillingen skal skje.

– Papiravisen dør sammen med menneskene som leser den. Det er vanskelig å gi slipp på den medieproduksjonen, men det vil komme nye selskaper som tenker digitalt og konkurrere med den gamle modellen. Papiravisene har sin merkevare, men det er også alt de har.