Fra venstre: Randi Øgrey (MBL), Elin Floberghagen (NP), Reidun Kjelling Nybø (NR) og Dag Idar Tryggestad (NJ).
Arkivfoto: Christine Tolpinrud / NJ
DEBATT:
Norge må gripe muligheten til å kontrollere de store teknologiselskapene
Nye EU-regler gir flere muligheter til å kontrollere de store teknologiselskapene. Skal Norge kunne gripe dem, må Medietilsynet få oppgaven som koordinator.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
De aller største
globale plattformene, som Facebook, Google og Tiktok, tilrettelegger i dag for
en stor del av den offentlige samtalen. Dette gir dem også stor makt.
Hvordan
algoritmene deres fungerer, hvordan de håndterer og definerer hatefulle
ytringer og hvilket innhold de sletter, påvirker vår frihet til å uttrykke oss
og tilgangen til informasjon, som er grunnleggende for demokratiet.
Stor grad skjult
Fram til nå har
dette i stor grad vært skjult som forretningshemmeligheter. EUs forordning
Digital Services Act stiller nye krav til digitale plattformer, og særlig til
de største. De store selskapene skal tvinges til å gi langt mer innsyn i sine
innholdsvurderinger.
I tillegg skal selskapene rapportere på hvilken risiko
algoritmene deres utgjør for samfunnet, og om de kan skade ytringsfriheten,
pressefriheten, mediemangfold og andre fundamentale verdier, som barns
rettigheter. Det skal også bli enklere å klage på innhold og få det fjernet,
men også enklere å klage på at innhold er fjernet.
Først og fremst
er dette helt nødvendig for å beskytte demokratiet mot at private selskaper får
definisjonsmakten for den offentlige samtalen. Men en klok implementering av
DSA er også helt avgjørende for om norske politikere skal kunne nå noen av sine
ambisjoner overfor tech-gigantene: Regjeringen har tatt et tydelig standpunkt
for at pressefriheten skal gjelde på plattformene. Hurdalsplattformen har mål
om at de globale medie- og teknologiaktørene skal vise åpenhet .
Arbeiderpartiets Tonje Brenna uttalte nylig at: «Vi må regulere big tech bedre.
Hissige algoritmene griper langt inn i livene våre. Det er dop for hjernen vår,
designet for å villede oss.» Statsråd
Kjersti Toppe arbeider også med en stortingsmelding om trygg digital oppvekst – en oppvekst som i stor grad finner sted på tech gigantenes plattformer.
Norsk koordinator
Norge skal nå
utpeke en nasjonal uavhengig DSA-koordinator. Hvem som utpekes, vil ha stor
betydning for om Norge setter seg i posisjon til å utnytte de mulighetene DSA
gir.
Koordinatoren skal blant annet være
førstelinje for klager i Norge, godkjenne både forskere som skal få tilgang til
data fra plattformene og såkalte innholdsflaggere, som skal gjøre plattformene
oppmerksomme på ulovlig innhold. Men ikke minst vil koordinatoren være Norges
stemme i det europeiske styret som samordner tilsyn og håndheving.
Dette styret
skal også gi sin vurdering av om plattformene håndterer risikoene de utgjør for
samfunnet godt nok . Norges koordinator vil rådgi kommisjonen i tilsynet av de
største plattformene, delta i utarbeidelse av normer («codes of conduct»)
og standarder, og sammen med andre land kunne ta initiativ til klagesaker også
mot plattformene.
Kulturminister Lubna Jaffery har trukket fram tilsynet med
DSA som helt avgjørende, både i Norge og EU. Det er vi enige i. Hvem som får
denne koordinatorrollen i Norge vil ha stor betydning for hvordan tilsynet
fungerer. Vi mener Medietilsynet er rette organ for dette.
Kritisk medieforståelse
Blant
Medietilsynets mest sentrale oppgaver er å sikre et sterkt mediemangfold og en
kritisk medieforståelse i befolkningen. Tilsynet har lang og bred erfaring i å forvalte verdier som
ytringsfrihet, pressefrihet, mediemangfold, offentlighet og åpenhet.
Et organ som forstår balansegangen mellom
ulike rettigheter, er helt avgjørende for en god praktisering av forordningen i
Norge. Tilsynet har kompetanse på ulovlig innhold og barns særlige rettigheter
på dette området. Innholdsregulering er krevende.
Utgangspunktet for DSA er
riktig: hva som er ulovlig innhold defineres av hvert lands lov. Men også i
håndteringen av annen samfunnsrisiko, som desinformasjon og valgpåvirkning, må
respekten for ytringsfriheten være grunnleggende.
Den som får
koordinatorrollen i Norge må være årvåkne og følge med på at også
gjennomføring, tilsyn og håndheving respekterer grunnleggende
menneskerettigheter som ytringsfrihet, informasjonsfrihet og
pressefrihet. Medietilsynet kan ta en rolle på europeisk nivå, og dermed bidra
til å nå regjeringens mål og ambisjoner
Politisk veivalg
Hvem som får
denne koordinatorrollen er langt mer enn en byråkratisk prioritering. Det er et
politisk veivalg: For den norske regjeringen er dette en mulighet til å sette
Norge i stand til å være en pådriver i å holde tek-gigantene ansvarlig.
Ikke
bare i praktiseringen og håndhevingen, men også når regelverket skal
videreutvikles. Norge kan bidra til større innpass av sentrale verdier som
redaksjonell frihet, pressefrihet og innsyn. Da må man legge
koordinator-ansvaret til et organ som har riktig kompetanse.
Hvis ikke er det
en stor fare for at regjeringen skusler bort denne muligheten til å levere på
egne ambisjoner.