Journalistens redaktør Helge Øgrim (til venstre) og redaktør Gard Michalsen i Medier 24. Foto: Glenn Slydal Johansen

– Det er klart at vi driver mer journalistikk enn Medier24

Journalistens redaktør Helge Øgrim møtte utfordreren Gard Michalsen fra Medier 24 til duell på Fagpressedagen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg har ikke mål om å slå dem eller bli større enn dem. I hvert fall ikke i år.

Det sa redaktør Gard Michalsen i Medier24.com om å ta opp konkurransen med Journalisten.no under en debatt på Fagpressedagen tirsdag.

– Konkurranse skjerper deg. Og du lærer en del triks, fulgte Helge Øgrim opp på spørsmål om hva han syns om å ha fått en konkurrent.

– Det er klart du blir litt sløv når du er uten konkurranse.

Saken fortsetter under videoen!

I strupen på annonsemarkedet

For et knapt år siden tok Medier24 opp konkurransen med først og fremst Journalisten og Kampanje om å levere medienyheter. Michalsen sa under debatten at han bevisst har gått inn for å ta annonsekroner på stilling.

– Jeg driver rent kommersielt og kjører hardt på det. Jeg har ikke noe mål om konkurrere ut noen. Journalisten har også mange inntekter. Men de vil kunne miste en del av sine kommersielle inntekter, sa Michalsen.

I tillegg til inntekter fra stillings- og bannerannonser får Journalisten overført knapt 4 millioner kroner årlig fra utgiveren og eieren Norsk Journalistlag (NJ).

– Jeg trenger ikke å ta mer enn én million kroner fra Kampanje, og 1 million kroner fra ham, sa utfordreren og pekte på Øgrim.

Mener det er rom for flere aktører

Begge var enige om at det er rom for flere aktører som leverer nyheter om mediefeltet, og viste blant annet til voksende trafikktall for begge nettsteder.

– Jeg frykter ikke å bli konkurrert ut. Publikumsmessig er det plass for flere som skriver om mediene. Det er ganske stor interesse for mediespørsmål. Det er mye utappet å skrive om mediene. Det kan hende det vil komme måneder der vi er mindre enn en konkurrent. Men det er heller ikke avgjørende, sa Øgrim.

Journalistens redaktør sa at han er mer bekymret for økononomien. Han beskrev utfordreren som freidig på annonsemarkedet:

– Han gjør noe frekt. Han gikk på våre annonsører og startet med å tilby gratisannonser.

– Er du litt sint innvending? spurte forskning.no-redaktør Nina Kristiansen, som styrte debatten.

– Jeg er alltid litt sint, svarte Øgrim.

Michalsen sa at han ikke bare går etter Journalistens stillinger, men også annonser for jobber innenfor salg, markedsføring og innholdsmarkedsføring.

Passerer trolig 100.000 kroner i omsetning i november

Medier 24 AS ble etablert som et eget selskap i juni, og har regnskapsført omsetning siden juli. Michalsen har tidligere uttalt at han nå lever av nisjemediet sitt. Og han letter litt på lokket om inntektene overfor Journalisten:

– Medier24 passerer inntekter på 100.000 kroner nå i november måned.

Han sier inntektene kommer fra mellom 20 og 30 stillingsannonser gjennom måneden. Innholdsmarkedsføringsannonsene han har publisert sier han det ikke har vært mye omsetning på så langt.

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

Under en uhøytidelig avstemning under seansen kom det fram at Journalisten.no er det mest populære nettstedet for å følge medienyheter blant de rundt 150 fremmøtte.

Ifølge en avstemning til spørsmålet «Hvor følger du medienyhetene?» svarte 25 prosent at de leser medienyhetene på Journalisten.no. 20 prosent svarte Kampanje.com og 12 prosent svarte Medier24.com. Andre medier stod for 22 prosent av svarene.

Pressemeldinger og tariff

Under sin presentasjon sa Gard at han lever etter regelen om å skrive syv notiser på én time slik at han kan bruke syv timer på én reportasje.

– Mange av sakene er basert på pressemeldinger for å få flere stopp-punkter. Det er jeg ærlig på, sa Michalsen.

Syns du at han driver nok journalistikk, Helge? spurte ordstyreren.

– Vi er tre journalister og en redaktør. Det er klart vi driver mer journalistikk enn Gard, det skulle bare mangle.

Han sa også at konkurrenten har en fordel av å være en enmannsbedrift:

– Vi er ikke Oslo Taxi mot Uber, men det er noen fordeler ved å være enkeltmannsbedrift på siden av tariffen.

Powered by Labrador CMS