Per Edgar Kokkvold. Foto: Birgit Dannenberg

– Jeg skal ikke tjene penger

Kokkvold mener Erland Bakke i Mediehuset Digital bommer med anklagene mot ham.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Administrerende direktør Erland Bakke i A-pressens Mediehuset Digital skriver i en kronikk i Dagens Næringsliv og på Kampanje at generalsekretær Per Edgar Kokkvold må skjerpe seg. Han mener tiden har hentet inn Kokkvold som ikke er spesielt fascinert av sosiale medier.

Utdatert?

«Den siste måneden har nemlig Kokkvold vist, via flere uttalelser i pressen, at han ikke følger med i timen. Det virker som at han ikke er klar til å lede den norske pressen i en ny tid.»

– Er du blitt for gammel og utdatert, Kokkvold?

– Nei, jeg er skjerpet og kvesset når det gjelder det som faktisk er jobben min. Det er å forsvare ytrings- og informasjonsfrihet og fremme den faglige og etiske standard i norske medier. Jeg er ingen fagforeningsleder, jeg er satt til å lede en organisasjon med klare og strenge regler for hva som er god journalistikk og hvordan mediene ikke skal blande journalistikk og butikk.

Kokkvold poengterer at han ikke har noe imot at man ønsker å tjene penger i bransjen, men synes likevel det er fremmed når Bakke kritiserer han for å ikke ha sett kontekstuelle annonser og viser til at disse er å finne mange av på Facebook.

Treffer ikke

«Selv i VG Nett bruker Google slike annonser på sidene sine. I tillegg har Facebook en lignende tjeneste på sine sider. Men på Facebook «titter» jo Kokkvold kun innom i ny og ne.»

– Føler du Bakke treffer med tiltalen?

– Nei, han gjør ikke det. Tror han at jeg skal drive og utvikle inntektsmuligheter for A-pressen, så tar han feil. I intervjuet i Propaganda går jeg langt og forsvarer at mediene er opptatt av dette, fordi det er en viktig kommunikasjonskanal. Men vi må skille faktiske journalistiske medier fra andre kommunikasjonskanaler.

Kokkvold presiserer at Norsk Presseforbund forholder seg til ytringsfrihet og journalistisk kvalitet og etikk i medier som forholder seg til Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten. Facebook og Twitter er noe helt annet.

– Vi har jo ingenting med dem å gjøre.

På banen

Kokkvolds kommentarer rundt kontekstuell annonsering viser at han må mer på banen, sier Bakke til Journalisten.

Han etterlyser Presseforbundets generalsekretær på Twitter og i andre nettfora der norske mediefolk har en løpende utveksling av ideer om bransjens utfordringer.

– En tredel av VG Netts trafikk kommer fra Nettby. Jeg syns det er litt skremmende at så mange orienterer seg i nyhetene på siden av den formidlingen som er basert på faglige og etiske kunnskaper.

Bakke etterlyser klarere retningslinjer for borgerjournalistikken og utfordrer Kokkvold til å bidra.

Powered by Labrador CMS