Generalsekretæren i Norsk Presseforbund rettet en advarende pekefinger til mediene da det torsdag ble holdt et åpent bransjemøte i VG-auditoriet om hvor grensene skal gå for sponsing av journalistikk.
– Det vil kanskje gi noen penger, men bare på kort sikt. Det vil forurense journalistikken veldig fort, sa Stavrum.
Det er når leseren blir usikker på om journalistikken er fri, eller om den er styrt og påvirket av utenforstående interesser, at problemet oppstår, ifølge Stavrum.
Forbrukerombud Gry Nergård understreket i sitt innlegg at forbrukerne skal vite når de står overfor reklame. Skjule reklame er forbudt i Norge.
– Når man går over til å få betalt for det man skriver i mediene, da er det ikke lenger fri og uavhengig journalistikk. Da er det reklame, påpekte Nergård.
VG tar selvkritikk
VGs nyhetsredaktør Gard Steiro innrømmet på møtet at VG er ett av mediene som har presset grensene for samarbeid med kommersielle aktører. Blant annet har VG måttet justere sitt samarbeid med Rema 1000, der det produseres såkalt annonsørinnhold som minner om vanlig journalistikk.
– Vi erkjenner at da vi kom i gang, prøvde vi oss fram. Det var utydelig. Det var uryddig. Vi fikk kritikk i PFU. Vi har rettet oss litt og mener nå vi har klart å finne en noenlunde form der merkingen er tydelig, sa Steiro.
Bakteppet er at dagens forretningsmodell råtner, tilføyde han. Mediene trenger nye inntekter.
– For VG er det slik at denne satsingen bidrar til å finansiere journalistikk. Den bidrar i dag til at vi kan satse mer på undersøkende journalistikk i redaksjonen, at vi kan øke budsjettene våre for gravejournalistikk betydelig, og den gjør også at vi i år kan opprette nye stringerstillinger i andre deler av verden, sa Steiro.
Forstår tvil hos leserne
Stavrum er på sin side ikke like sikker på om VGs samarbeid med Rema 1000 har fått en slik form at all tvil er feid til side. Hun mener leserne vil være i sin fulle rett til å stille spørsmål ved om VG står helt fritt og uavhengig når avisa skriver ordinære nyhetsartikler om butikkjeden.
– Jeg ser i sosiale medier at det oppstår sarkasme når VG har hatt saker om Rema 1000, og det illustrerer hvor krevende det er å inngå et samarbeid med en kommersiell partner, sier Stavrum til NTB.
Som eksempel trekker hun fram Svenska Dagbladet, som mistet Telia som partner i et lignende samarbeid etter å ha skrevet kritisk om selskapet.
På bransjemøtet var det også flere som trakk fram den støtten aktører som stiftelsen Fritt Ord, gir til medier – deriblant NTB, som i fjor og i år har fått til sammen 1 million kroner i støtte til klimajournalistikk.
Slikt innhold må merkes tydelig, fastholder forbrukerombudet.
– Får man betalt for å skrive, skal man formidle dette til leseren, sier Nergård til NTB.