Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I vår skriver hun masteroppgave i finansjournalistikk ved
City University. I juni venter prøveperiode ved London-kontoret til Wall Street
Journal (WSJ).
– Jeg tror nesten ikke på det selv ennå, sier Mari Nøvik
(24).
Journalisten møter henne på skolepuben, hvor hun har både
medbrakt og fersk kaffe gående.
– Jeg har kontrakt på tre måneder. Hvis jeg surrer det til,
blir jeg kastet ut. Hvis jeg klarer å vise at jeg er god nok, blir jeg kastet
inn.
Julepresang
WSJ skulle ikke trenge lange presentasjonen i disse
spaltene. New York-avisa er USAs neststørste, har en drøy million i opplag, og
er synonym med graveprestisje og Pulitzer-priser i fleng.
Så hvor kommer et tidligere langrennstalent fra Skåbu i
Gudbrandsdalen inn i bildet?
– Hvert år tilbyr «The Journal» plass til to eller tre nyutdannede
her i byen, forteller Nøvik, som inntil i fjor var ansatt i Infront TDN i Oslo.
– Jeg tilbrakte jula med søknader til de store medieselskapene.
Jeg måtte jo prøve, tenkte jeg. Da jeg fikk napp hos flere, landet jeg på at «shit,
det funka. De valgene jeg har gjort hjemme i Norge, har vist seg å holde vann.»
Annonse
Mennesketro
Nøvik har rukket mye i ung alder. Hun har fartstid fra
Finansavisen og MN24. Hun har BA-grad i samfunnsøkonomi fra NTNU i Trondheim.
Skjønt, i dag er hun vel så opptatt av tida hun tilbrakte
på reise i Vietnam og Ghana, rett etter gymnaset.
– Vi gjorde masse feltarbeid. Hvis du skal forstå hvordan
verden fungerer, hvordan en økonomi fungerer, skjønner du det best gjennom
menneskene «på bakken», hevder hun mellom kaffeslurkene.
– Tilsvarende er det menneskene som «gjør» journalistikken.
Du kan studere så mange tall og grafer du vil – det er menneskers valg som
skaper finansmarkeder, oljemarkeder, oljepriser. Og du blir aldri bedre som
journalist enn menneskene du «kjenner». Historiene må fortelles gjennom dem.
Strømoptimist
I WSJ blir hun tilknyttet den såkalte globale energidesken.
Etter eget utsagn går hun fra å overvåke «verdens påvirkning på Norge» til
«verden som sådan». Konkretene vil, som i redaksjoner flest, avhenge av pitsjer
og ideer.
– Det kan handle om hvordan oljeforsyningskjeden endret seg
etter den russiske invasjonen av Ukraina, eksemplifiserer Nøvik.
– Det kan være hvordan Saudi-Arabia går motsatt vei av
mange vestlige oljeprodusenter ved å kjøre på og grave etter masse olje. Eller
det kan være å gå i dybden på fenomenet rosa hydrogen. Det kan høres tørt ut –
til du husker skipperen på gass-skipet som nå kommer fra Qatar, ikke Russland.
Han har en historie.
– Siden du er tett på, når kan vi forvente lavere
strømpriser?
– Det ser faktisk ikke så verst ut nå. Gassprisene har dalt
den seneste måneden.
– Ikke ifølge undertegnedes strømregning?
– Nei, men det kommer. Det «lagger» alltid litt ut til
kundene. Noe av det som må skje først, er at gassprisene må falle litt, hvilket
de har gjort siden i senhøstes. Da kan det love bra foran sommeren, så lenge
det ikke skjer flere slike kjempehendelser.
Annonse
«Tante Gry»
Hvis kinnbena ser kjente ut, er det kanskje fordi Nøvik er i
slekt med en viss NRK-korrespondent.
– Gry Blekastad Almås er filletanta mi – og et stort
forbilde, bekrefter hun.
– Jeg var på middag hos henne forleden kveld. Hun er særlig
god å ha, nå som vi lærer TV-produksjon på studiet. Bra er det, for WSJ er veldig
fokusert på multimedial formidling.
– Hvor blir sakene dine å finne?
– Det blir nok både print og online, siden WSJ samkjører.
Plutselig er det nyhet, plutselig er det feature. Selve saken avgjør. Noe av
det fine med WSJ er at du har mulighet til å skrive kort og langt, til å tenke
tekst og video – hele det kreative aspektet kombinert med det analytiske. Og så
får du menneskemøtene i tillegg.
– Helt ærlig, hvor mange printutgaver av «The Journal» har
du kjøpt i løpet av karrieren?
– Ha, jeg skulle ønske jeg kunne si «mange», så glad i
papiraviser som jeg er. Problemet med WSJ i London er at den er vanskelig å oppdrive
fysisk. Men jeg leser papirutgaver online hver morgen: Financial Times, South
China Morning Post – og WSJ.
Kritisert «fisk»
– WSJ er en Rupert Murdoch-avis. Hvordan blir det å innta News
Corp-løvens hule og Murdochismens høyborg ved London Bridge?
– Vel, jeg har leiligheten full av bøker om Murdoch. Jeg er
nødt til å forstå hvordan han tenker, og hvem han egentlig er.
Hun grunner litt. Pubkaffekoppen er tom. Papirkruset følger
snart med ut i lunsjtravle sentrumsgater igjen.
– Som i enhver journalistisk sammenheng synes jeg det er
viktig å gå inn med et kritisk blikk og ikke ta alt for god fisk, fortsetter
Nøvik.
– For det første skal vi huske på at Murdoch ikke er
redaktør. For det andre er WSJ aldri blitt kritisert på linje med de tabloide
kanalene hans. Og så lenge jeg får jobbe uavhengig, slik avisa alltid har
gjort, er det det viktigste for meg. Men spør meg på ny om tre måneder, så har
jeg nok et bedre svar.