Schibsted-kuttene: Fryktet lekkasjer til bransjemedier

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Onsdag i forrige uke informerte Schibsted Media-ledelsen om at det lå an til en større nedbemanning i 2025.

Schibsted Media i Sverige.

Beskjeden kom overraskende på mange, og flere reagerte også på at nyheten ble sluppet to uker før jul. Ikke minst når ledelsen ikke kunne si noe konkret om hvordan kuttene vil ramme de ulike virksomhetene.

Ifølge svenske Journalisten var det fagforeningene som krevde at informasjonen skulle komme nå. Blant annet fordi man fryktet at saken skulle lekke ut til bransjemediene.

– Ledelsen ønsket å vente til januar, men vi insisterte på at de skulle informere personalet nå. Dette var fordi så mange visste hva som foregikk at det var en risiko for at det ville lekke til bransjemedier. I et slikt tilfelle ville medlemmene fått informasjon bare noen dager før jul, i stedet for to uker før som nå. Det hadde vært enda verre, sier Cecilia Vaccari, leder for redaksjonsklubben i Aftonbladet til svenske Journalisten.

I et intervju med Journalisten fredag, fortalte konsernsjef Siv Juvik Tveitnes at Schibsted Media må kutte fordi selskapet ikke har en økonomi som går opp; inntektene flater ut og kostnadene fortsetter å vokse.

– Da må vi ta grep for å forsikre at det er langsiktig bærekraft, og for å sikre journalistikken vår. Det er så enkelt og så vanskelig.

Powered by Labrador CMS