Distriktsdirektør Grethe Gynnild Johnsen og radiosjef Marius Lillelien. Foto: Kathrine Geard

Klikk, kake og kvalitet

KLÆKKEN (Journalisten): NRK-journalistene er lei av klikk og ratingtalls økte innflytelse på innholdet. De vil snakke om kvalitet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Bare etter gode lønnsoppgjør har NRKJ fått like mange positive tilbakemeldinger som etter innlegget «Istappenes forbannelse» på internforumet «Torget» nylig.

Der tok fagforeningsledelsen et oppgjør med redaktører som bare bryr seg om nettstatistikk og ratingtall. Og som gjerne inviterer på kake i redaksjonen når det er satt seer-, lytter- eller klikkrekord, men ikke vier kvalitet tilsvarende oppmerksomhet.

Istapper

«Istapper har blitt et nytt journalistisk styringsverktøy for ledelsen i NRK, i løpet av det siste året. Grafen, som ser ut som en istapp, illustrerer lyttere som fjerner seg fra radioapparatet et øyeblikk når de får vesentlige nyheter – for lenge».

«Har det klikket for oss?» spurte NRKJ og inviterte distriktsdirektør Grethe Gynnild Johnsen og radiosjef Marius Lillelien til debatt om temaet.

Begge påpekte at god oppslutning også er en viktig kvalitet for NRK.

– Oppslutning er viktig for legitimiteten til lisensen. Og det er ingen motsetning mellom kvalitet og oppslutning. Kvalitet kan være ulike ting. Evne til å tilfredsstille publikum er en ting, at vi lager god journalistikk på det vi synes er viktig en annen, sier Gynnild Johnsen, som ikke trodde klikkjaget er så ille som påstått.

Men hun understreker at hun gjerne vil ha mer dagsordensettende og gravende nyhetsjournalistikk.

– Jeg betaler gjerne for god journalistikk og sier ikke nei til gode forslag. Kom igjen.

Formidling

Lillelien kunne fortelle at det går bedre med istappene.

– De er blitt mindre. Radio har hatt et knallbra år. Det skyldes at vi har jobbet hardt for å forbedre oss.

Til forskjell fra kommersielle kanaler, som spør hva målgruppa vil ha, spør man i NRK hva oppdraget er, og prøver så å finne måter å formidle det på, påpeker han.

– Dermed kan et program om klassiske musikk bli som Maestro, som klarer å formidle til et bredt publikum hva en dirigent og klassisk musikk er.

NRKJ mener kvalitetsundersøkelsen, som Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag utførte tidligere i år, tydelig viser at NRK har en stor jobb å gjøre.

Særlig i Distriktsdivisjonen og i Sami oppgir en skremmende høy andel journalister at de leverer fra seg stoff de selv mener ikke holder mål. NRKJ utfordrer derfor ledelse og ansatte i hele bedriften til å bidra til å heve den journalistiske kvaliteten.

Powered by Labrador CMS