Kjetil Jansrud er Rikstotos ambassadør for hestespillet V75 Millionsjansen, og gjestet en nå PFU-innklaget sending fra Oslo Grand Prix.
Foto: Eirik Stenhaug / Rikstoto / NTB
NRK innrømmer svikt i rutinene etter omstridt travsending
– Skulle vært informert til seerne.
I juni kunne Journalisten fortelle at NRK unnlot å
informere om kommersielle bindinger rundt flere trav-personligheter som deltok i direktesendingen fra travløpet Oslo Grand Prix på Bjerkebanen.
Det var produksjonsselskapet Maverix som stod for
produksjonen på oppdrag fra hestespilltilbyderen Rikstoto. Kjetil Jansrud og prinsesse Märtha Louise, som begge har kommersielle avtaler med Rikstoto, var tilstede under sendingen
uten at det ble informert om bindinger eller oppdragsgiver.
Klaget inn for PFU
Da Journalisten intervjuet fagmedarbeider ved Institutt for
journalistikk, Trygve Aas Olsen, var han kritisk til NRK og spurte om ikke sendingen måtte anses som ren
reklame for Rikstoto.
Sendingen endte også opp med å bli klaget inn for PFU av
spillselskapet Kindred Group, for nettopp kommersielle bindinger.
– Vi har i flere år vært sterkt kritiske til det tette
redaksjonelle samspillet som tillates mellom to kommersielle spillselskaper –
hvis eneste oppgave er å markedsføre og selge pengespill etter tillatelse fra
staten – og en lisensfinansiert, reklamefri statskringkaster, skrev
informasjonssjef Rolf Sims til
Journalisten.
I klagen pekte Kindred Group på at programmet ikke var merket
med sponsing, og at det heller ikke ble informert om kommersielle bindinger til
Rikstoto.
Innrømmer svikt i rutiner
I sitt tilsvar til PFU-klagen skriver NRK at bindingen mellom Kjetil Jansrud og Märtha Louise til Rikstoto
burde ha vært tydeliggjort bedre. Men svikt i rutinene for sendingen gjorde at
det ikke skjedde.
Det ble ikke informert om at sendingen var produsert av Maverix
på oppdrag fra Rikstoto, og at NRK har kjøpt visningsrettigheter.
«Dette skulle vært informert til seerne gjennom en
sluttplakat i sendingen, sammen med informasjon om hvem i NRK som har
redaktøransvar for sendingen. Her er det NRKs rutiner for kreditering og
informasjon om produksjoner som har sviktet», heter det i tilsvaret, signert sportsredaktør Espen Olsen Langfeldt.
NRK opplyser at de sammen med Maverix Studios har gått gjennom og skjerpet inn rutinene for å sikre at slike feil ikke skal skje igjen.
– Ikke reklame
NRK mener likevel at sendingen ikke var som reklame å regne, og at den heller ikke var sponset, slik klager mener.
De viser til at markedsføring ikke er nevnt i avtalen mellom Maverix og Rikstoto, og at det foreligger et krav om at sendingen følger de presseetiske prinsippene i Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten.
«Det er ingen kommersielle spillprodukter som omtales i sendingen, og dermed kan det heller ikke være snakk om noen åpen eller skjult reklame for disse produktene», skriver NRK.
De mener sendingen ble produsert etter vanlige redaksjonelle prinsipper der NRK har redaktøransvar for sendingen.
Det er hittil ikke klart når saken skal opp for behandling i PFU.