Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Ifølge Mediebyråforeningens månedlige reklamestatistikk går omsetningen til de kommersielle TV-kanalene tilbake fra en omsetning på 908 millioner kroner per første kvartal i fjor til 883 millioner kroner i år. Det er en nedgang på 2,8 prosent, eller vel 25 millioner kroner.
OL og NRK-suksesser
Reduksjonen forklares av TV-sjef Marianne Massaiu for TV i mediebyrået Mediacom blant annet med et sterkt NRK.
– NRK har gjort det vanskelig for de kommersielle kanalene. De har gjort det vanskelig for de kommersielle å etablere nye programmer. NRK har vært best ut av startblokka og stjålet mange markedsandeler i år, sier Massaiu.
Hun trekker fram NRK-satsinger som vintersporten, «Kampen om tungtvannet» og «Verdens beste skijenter».
– Også kom de med «Anno» allerede 1. nyttårsdag som satt som et skudd. Og som har blitt sendt tre ganger i uken. Da er det vanskelig for de kommeriselle.
Massaiu forklarer det dårlige TV-kvartalet for de kommersielle aktørene med at OL bidro til et sterkt kvartal i fjor. I sum betyr forskjellen til i år at det ikke fins nok seere på kommersielle kanaler til å levere de annonsene som kundene etterspør.
TV-sjefen forklarer også noe av endringen med såkalt periodisering, som har sammenheng med når ulike markedsaktører timer kampanjer i mediene.
– Det er ingen signaler om store kutt i markedsbudsjettene, men det er også verdt å merke seg en vridning mot stadig mer digitale aktiviteter i kampanjeaktivitetene, sier Massaiu.
Annonse
Dagspressen faller videre
Dagspressekategorien er ned 18,5 prosent fra 321 millioner kroner i fjor til 262 millioner kroner i år. For sammenligningens skyld: Mediegruppen er halvert på kun fire år. I 2011 omsatte mediegruppen for 510 millioner kroner. Til gjengjeld fantes ikke kategorier som web-TV da.
Riksavisene omsatte i første kvartal for 77,8 millioner kroner mot 99,5 millioner på samme tidspunkt i fjor. Region- og lokalavsier omsatte i år for 184 millioner kroner, ned 17,1 prosent fra 222 millioner kroner i fjor.
I 2011 hadde dagspressen en fjerdedel – 25,3 prosent – av den samlede reklameomsetningen i statistikken. Per mars i år er gruppen redusert til 11,4 prosent.
Radio opp
I samme periode har internetts andel vokst fra 14,1 prosent til 28,6 prosent. Mediegruppen omsatte i første kvartal for 651 millioner kroner, noe som er en vekst på 13,8 prosent fra 572 millioner kroner i fjor.
Displayannonser står med sine 420 millioner kroner for den største andelen av internetts omsetning. Mobil og web-TV står for henholdsvis 100 og 48 millioner kroner, noe som er en vekst på henholdsvis 31 og 9 prosent fra i fjor.
Radio legger også på seg. Gruppen opplever en vekst på 6 prosent fra 91,3 millioner kroner i fjor til 96,7 millioner kroner i år.
Andre mediegrupper som sliter i motbakke er fagpressen og ukepresse/magasiner. Første gruppe er tilbake 22,1 prosent til en omsetning på 9,1 millioner kroner i årets første kvartal. Ukepresse-gruppen er ned 11,9 prosent til en omsetning på 45,7 millioner kroner.
Den totale medieomsetningen i årets første kvartal på 2,29 milliarder kroner. Det er ned én prosent fra 2,32 milliarder kroner i fjor.
Statistikken utarbeides av Mediebyråforeningen, og viser netto fakturert medieomsetning etter rabatter, men før byråprovisjon.