TV taper reklamekroner

Mediacoms TV-sjef forklarer nedgang med NRK og vintersuksesser som «Anno». 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifølge Mediebyråforeningens månedlige reklamestatistikk går omsetningen til de kommersielle TV-kanalene tilbake fra en omsetning på 908 millioner kroner per første kvartal i fjor til 883 millioner kroner i år. Det er en nedgang på 2,8 prosent, eller vel 25 millioner kroner.

OL og NRK-suksesser

Marianne Massaiu. Foto: Mediacom

Reduksjonen forklares av TV-sjef Marianne Massaiu for TV i mediebyrået Mediacom blant annet med et sterkt NRK.

– NRK har gjort det vanskelig for de kommersielle kanalene. De har gjort det vanskelig for de kommersielle å etablere nye programmer. NRK har vært best ut av startblokka og stjålet mange markedsandeler i år, sier Massaiu.

Hun trekker fram NRK-satsinger som vintersporten, «Kampen om tungtvannet» og «Verdens beste skijenter».

– Også kom de med «Anno» allerede 1. nyttårsdag som satt som et skudd. Og som har blitt sendt tre ganger i uken. Da er det vanskelig for de kommeriselle.

Massaiu forklarer det dårlige TV-kvartalet for de kommersielle aktørene med at OL bidro til et sterkt kvartal i fjor. I sum betyr forskjellen til i år at det ikke fins nok seere på kommersielle kanaler til å levere de annonsene som kundene etterspør.

TV-sjefen forklarer også noe av endringen med såkalt periodisering, som har sammenheng med når ulike markedsaktører timer kampanjer i mediene.

– Det er ingen signaler om store kutt i markedsbudsjettene, men det er også verdt å merke seg en vridning mot stadig mer digitale aktiviteter i kampanjeaktivitetene, sier Massaiu.

Dagspressen faller videre

Dagspressekategorien er ned 18,5 prosent fra 321 millioner kroner i fjor til 262 millioner kroner i år. For sammenligningens skyld: Mediegruppen er halvert på kun fire år. I 2011 omsatte mediegruppen for 510 millioner kroner. Til gjengjeld fantes ikke kategorier som web-TV da.

Riksavisene omsatte i første kvartal for 77,8 millioner kroner mot 99,5 millioner på samme tidspunkt i fjor. Region- og lokalavsier omsatte i år for 184 millioner kroner, ned 17,1 prosent fra 222 millioner kroner i fjor.

I 2011 hadde dagspressen en fjerdedel – 25,3 prosent – av den samlede reklameomsetningen i statistikken. Per mars i år er gruppen redusert til 11,4 prosent.

Radio opp

I samme periode har internetts andel vokst fra 14,1 prosent til 28,6 prosent. Mediegruppen omsatte i første kvartal for 651 millioner kroner, noe som er en vekst på 13,8 prosent fra 572 millioner kroner i fjor.

Displayannonser står med sine 420 millioner kroner for den største andelen av internetts omsetning. Mobil og web-TV står for henholdsvis 100 og 48 millioner kroner, noe som er en vekst på henholdsvis 31 og 9 prosent fra i fjor.

Radio legger også på seg. Gruppen opplever en vekst på 6 prosent fra 91,3 millioner kroner i fjor til 96,7 millioner kroner i år.

Andre mediegrupper som sliter i motbakke er fagpressen og ukepresse/magasiner. Første gruppe er tilbake 22,1 prosent til en omsetning på 9,1 millioner kroner i årets første kvartal. Ukepresse-gruppen er ned 11,9 prosent til en omsetning på 45,7 millioner kroner.

Den totale medieomsetningen i årets første kvartal på 2,29 milliarder kroner. Det er ned én prosent fra 2,32 milliarder kroner i fjor.

Statistikken utarbeides av Mediebyråforeningen, og viser netto fakturert medieomsetning etter rabatter, men før byråprovisjon.

 

Powered by Labrador CMS