Engasjementet for nyhetssaker på sosiale medier falt i 2024, særlig for NRK. Men den mest delte saken på Facebook i 2024, er det nettopp NRK som står for.
I prosjektet «Norge i rødt hvitt og grått» kunne NRK avsløre at det i Norge var blitt gjort 44.000 naturinngrep de fem siste årene, og temaet fortsatte å engasjere mange gjennom hele året.
Mer enn toppløse tannleger
Ifølge topplista
fra selskapet Web64, som også står bak delingsovervåkningen Storyboard, ble
artikkelen om naturinngrepene likt, kommentert og delt til sammen 82.181 ganger i fjor. Det er over dobbelt så høyt engasjement som artikkelen på andre plass.
NRK-journalist Mads Nyborg Støstad er blant de tre med byline på artikkelen om, og han sier til Journalisten at det er gøy å se at saken engasjerer.
– Det er veldig gøy at kompliserte saker med planprosesser, uten caser og med ansiktsløs natur faktisk engasjerer. Det er også fint at natur engasjerer mer enn toppløse tannleger, sier han med referanse til listens andreplass fra satirenettstedet Eavisa.
Nyborg Støstad forteller at de har fått tusenvis av e-poster fra mennesker som har kjent på en maktesløshet mot lokale naturinngrep der de bor.
– Noen av dem forteller at sakene og oppmerksomheten rundt naturinngrep har gjort at de ikke føler seg like ensomme i sin kamp mot naturinngrep. Det er også veldig kult, avslutter Støstad.
Annonse
Kraftig fall
I 2023 hadde NRK totalt 11,5 millioner likes, delinger og kommentarer på Facebook, mens det i fjor var en kraftig nedgang som til slutt endte på 3,2 millioner.
Dermed ble VG den nettavisen som engasjerte mest med 4,8 millioner likerklikk, delinger og kommentarer fulgt av TV 2 med 3,6 millioner.
Det var Sanna Sarromaas innlegg «Takk for meg, skoleverket!» i nettopp VG som engasjerte mest på meningsplass i 2024, med om lag 23.000 likerklikk delinger og kommentarer.
Olav Hjertaker i Web64 forteller at det har vært en generell
nedgang i engasjement og antall delinger for alle medier siden det toppet seg under koronapandemien. Mesteparten av årsaken til at NRK engasjerer mindre på Facebook, er at de har stengt mange
av sine Facebook-sider, sier Hjertaker til Journalisten.
– I tillegg har Facebook satset mer på bilder og
video, og når noen nettaviser deler nå, har de bilde og tekst, mens lenke kommer
i kommentarfeltet under. Nyheten blir delt, men kanskje ikke fanget opp. Det er den
generelle tendensen.
Det er en kombinasjon av at mediene bruker Facebook mindre, nedgang av rene artikler på Facebook og mer konkurranse med bilder og
video som sørger for at engasjementet for mediestoff synker, ifølge Hjertaker.
Dupp for alternative medier
Når det gjelder toppsakene er det stor variasjon, og det er
ikke bare store riksaviser som engasjerer, forteller Hjertaker. Blant andre
Namdalsavisa og Romerikes Blad har saker som er blitt delt mye.
Det er også saken fra satirenettstedet Eavisa om toppløse tannleger som havnet på andre
plass. Men det var flere «tullesaker» før, forteller Hjertaker.
– En annen ting man ser mindre av er nettavisene
som pusher politiske ting, som for eksempel under pandemien da det var mye
antivaksine-stoff.
I det hele tatt er trenden for alternative medier enten
flatet ut, eller nedadgående, sier han. Document er imidlertid fortsatt nummer seks på listen over totalt engasjement, men hadde ingen saker innenfor topp 10 i fjor.