NRK topper analyseselskapet Ipsos' årlige omdømmemåling av bedrifter.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Ipsos' omdømmemåling
NRK topper omdømmekåring – TV 2 raser nedover
NRK, Tine og Vinmonopolet topper analyseselskapet Ipsos' årlige omdømmemåling av bedrifter. SAS og TV 2 raser nedover på listen.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I år som i fjor er det NRK som topper listen foran Tine på andreplass og Vinmonopolet på tredje.
Omdømmerapporten viser en tydelig trend: rammes forbrukerne, rammes omdømme. Blant annet faller SAS markant i årets omdømmemåling, fra 18. plass i fjor til en 35. plass i år.
Sommerens streik blant SAS-pilotene kan være en årsaken til fallet.
Også TV 2 raser nedover listen – fra 9. til 29. plass. Forhandlingene rundt nye distribusjonsavtaler pågikk våren 2022 og er enda ikke landet for Altibox.
Ipsos undersøkte i alt 95 etater, 106 bedrifter og 51 organisasjoner. Blant etatene var det Meteorologisk institutt som la seg på topp av omdømmelisten, foran FHI og Helsedirektoratet.
Røde Kors troner på toppen over listen av organisasjoner, mens Kreftforeningen og Stiftelsen Norsk Luftambulanse kom på de neste plassene.