Sjefredaktør Tina Mari Flem forteller om nedleggelse av tjenesten og avdelingen Nyhetsgrafikk.

NTB legger ned avdeling

Legger inn årene for tjenesten og avdelingen Nyhetsgrafikk.

Publisert

NTB legger ned avdelingen som produserer tjenesten Nyhetsgrafikk, bekrefter sjefredaktør Tina Mari Flem overfor Journalisten.

Nylig har nyhetsbyrået kommunisert ut til kundene sine at levering av tjenesten, som ifølge seg selv står bak nær 20.000 grafiske framstillinger av aktuelle temaer, nå blir stanset.

– Vi har denne høsten gjennomført en såkalt porteføljeevaluering, og sett på alle våre komplimentære redaksjonelle tjenester. Som resultat legger vi nå ned tjenesten og avdelingen Nyhetsgrafikk. Dette har vært en tjeneste vi har tilbudt ved siden av nyhetstjenesten, og over tid har betalingsviljen blitt svekket for disse produktene, sier Flem.

– Knalltøft

Markedet for grafiske illustrasjoner har endret seg, og hele håndverket nyhetsgrafikk er utfordret, mener NTB-sjefen.

– Ikke bare har det skjedd en masse på teknologifronten, de nye digitale formatene krever også andre typer grafikk enn de tradisjonelle vi har produsert for papir.

– Det er ingen tvil om at dette er knalltøft for de dyktige grafiske utviklerne våre. NTB må gjøre tøffe valg i tiden fremover, og dette er ett av dem, sier Flem.

Avdelingen har bestått av to medarbeidere, opplyser hun. Samtidig står NTB midt i planleggingen av en bebudet nedbemanning.

– Akkurat nå jobbes det med et overordnet program for nedbemanning i NTB, så vi må se alt under ett, og komme tilbake til detaljene senere. Det er viktig for NTB å ta vare på demS som jobber med nyhetsgrafikk, men også andre som rammes av nedbemanningen.

Et styremøte tidlig i desember skal avgjøre omfanget av den planlagte nedbemanningen.

Nyhetstjenesten på vektskåla

NTB merker de usikre økonomiske tidene på kroppen, konkluderer Flem.

Medier24 meldte nylig at aviser som Nordlys og Fredriksstad Blad har sagt opp rammeavtalene sine, som inkluderte nyhetstjenesten.

– De økonomisk tunge tidene har hittil slått hardest ut for tilleggstjenestene våre, altså tema, feature, nyhetsgrafikk, ferdigsider, vær og så videre. Der har hele markedet endret seg, både med tanke på overgangen fra papir til digital, avisenes ønske om å bygge egen identitet og ikke minst en presset økonomi, sier sjefredaktøren, og legger til:

– Så merker vi dessverre at også nyhetstjenesten havner på vektskåla hos kunder som må vurdere egen økonomi nøye hele veien.

Hun understreker at 2024 blir et spennende år, og at NTB er opptatt av å lytte til hva kundene trenger.

– Dette er krevende for alle i hele NTB, og vi merker på våre kunder at det er uro i hele mediebransjen. Det kommer til å bli knalltøft for oss alle. Samtidig ser vi at mange trenger oss mer enn noen gang.

Powered by Labrador CMS