Foto: Hilde Unosen

Dagsavisens nettfremtid

Nyhetene tones ned til fordel for debatt og dybde. Kaia Storvik tror hun har funnet avisens nettfremtid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mandag denne uken ble nettstedet Nye Meninger lansert. Inspirert av Mentor Mediers Verdidebatt, har også Dagsavisen kastet seg på debatt og dybde på nett. Sjefredaktør Kaia Storvik sier til Journalisten at meningsbærende innhold er kjernen i avisprosjektet. Og at de i Dagsavisen lenge har ønsket debatt på nett, men at formatet ikke har fungert særlig bra.

Oppdateringer

Storvik mener konseptet vil fungere godt blant dagens nettilbud.

– I nettmarkedet er det nok oppdateringer av siste nytt. Det bedrives mye god journalistikk på nett, men bakgrunn og nettprat begrenses veldig til bloggosfæren. Og bloggsentralene til en del aviser blir stemoderlig behandlet. Vi mener det er behov for et strammere redigert og tydeligere debattnettsted, og det passer godt med vår profil, sier Storvik.

Samtidig som Nye Meninger åpnes, må debattantene skrive under med fullt navn, og det innføres registrering til nettdebatten med mobiltelefon. Storvik sier dette vil bidra til en renere nettdebatt, men understreker samtidig at det er behov for en aktiv moderering av debatten.

Fremtid

Nye Meninger vil også være førende for utviklingen til Dagsavisen på nett. Storvik forteller at nettsidene til avisen på sikt vil få ny design der man finner fortløpende nyheter, men i et mindre format, mens det er debatt og dybde som skal være det bærende elementet.

– Det er ingen hemmelighet at Dagsavisen ikke har landets største nettredaksjon. Vi må bruke kreftene våre riktig, vi må prioritere og bakgrunn, analyse og å forklare er vi gode på og det kan vi få til på nett med de ressursene vi har.

– Har dere funnet Dagsavisens nettfremtid med dette?

– Ja, det tror jeg. Etter hvert. Vi vil også ha mulighet til å på sikt få til betalingstjenester, sier sjefredaktøren.

Med det tenker hun mulighetene for å ta betalt for Hege Ulsteins eller Arne Strands lørdagskommentarer. Det de har på nettsidene i dag er hovedsakelig produsert eksklusivt for nettet, ikke papiravisen.

Powered by Labrador CMS