Daniel Butenschøn under året Skup-konferans. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen
Daniel Butenschøn under året Skup-konferans. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen

Dagbladet har funnet plagiat

Butenschøn skal ha plagiert artikkel fra New York Magazine.

Publisert   Sist oppdatert

I kjølvannet av at Øistein Refseth avslørte på Twitter at artikkelen «Klagemuren» er plagiat av en sak tidligere publisert i The New Yorker, er det dukket opp flere andre saker som er avdekket som plagiat. Både i Dagens Næringsliv, hvor Daniel G. Butenschøn arbeidet, og i Dagbladet.

Les også: DN har avdekket flere plagiatsaker

Først ut i sistnevnte avis var en artikkel Journalistens nåværende redaktør Helge Øgrim skrev i 2002. Det var Kjetil Rolness som avdekket omfattende avskrivning. Dernest ble Håvard Nyhus arrestert av Jan Arild Snoen for en artikkel han hadde stjålet. Sistnevnte la seg umiddelbart flat for kritikken.

Men det viser seg at Daniel G. Butenschøn har levert artikler også til Dagbladet. I alt skal han ifølge avisen ha levert to, kanskje tre, artikler til Dagbladet Magasinet i 2007. Det er deler av artikkelen «Generasjon C» som er funnet å være avskrift av reportasjen «Say Everything» fra New York Magazine.

John Arne Markussen. Foto: Martin Huseby Jensen
John Arne Markussen. Foto: Martin Huseby Jensen

Artikkelen tar for seg unge mennesker som utleverer seg selv i sosiale medier. Her er en 26 år gammel amerikansk blogger blitt til en 20 år gammel norsk blogger. Oppbyggingen i Dagbladets sak er lik den opprinnelige. Den har også flere innganger som er tilsvarende New York Magazine.

Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet sier til egen avis at de har orientert New York Magazine om funnet. Han har også snakket med Butenschøn om funnene som ifølge redaktøren har vist forståelse for behovet med å orientere offentligheten om funnene. Han har også samarbeidet med Dagbladet i arbeidet.

Markussen sier at det er på bakgrunn av funnene i Dagens Næringsliv at Dagbladet har gått gjennom det journalisten har levert til avisen.

Sjefredaktøren representerte i 2007 Dagbladets tidligere eier Bernergruppen da Memo ble tatt for retten. Magasinforlaget stod bak det ukentlige nyhetsmagasinet Memo hvor Daniel G. Butenschøn arbeidet. Journalisten har stilt spørsmål til Markussen om det er aktuelt å gå gjennom Butenschøns produksjon av det nedlagte magasinet.

Markussen sier til Journalisten at Memo var eid av Bernergruppen og har derfor ikke med Dagbladet å gjøre.