NY AVIS: Grafisk designer Christin Nordahl og forlagsredaktør Thomas N. Witsø-Bjølmer lager dummy-er for nye Oppegårds Avis. Foto:Øyvind Ludt.
Ny superlokalavis blir leserprodusert
Ønsker at leserne skriver halvparten av sakene.
- Vi vil blåse liv i det litt forslitte begrepet borgerjournalistikk. Det vil bare være to journalister i redaksjonen, men potensielt 20.000 skribenter i kommunen. Og nesten alle i dag har smarttelefoner. Det gjelder å engasjere folk og å få dem selv til å lage det nære stoffet, sier forlagsredaktør i Bjørgu AS, Thomas N. Witsø-Bjølmer.
Nykomling
Forlaget, som holder til på Kolbotn utenfor Oslo, utgir tekniske fagtidsskrifter med et samlet opplag på rundt 25.000. Nå satser de på å etablere en ny gratis lokalavis gjennom datterselskapet Helt Lokalt AS. Navnet på avisa er ikke definitivt bestemt, men det heller mot det foreløpige navnet Oppegård Avis.
- Her i forlaget sier vi at vi ikke skal gi oss i kast med noe vi ikke kan. Men vi kan jo denne kommunen. De fleste bor her og en god del av oss har bakgrunn fra avis.
Gikk inn
Witsø-Bjølmer var redaktør i Nettavisen før han kom til Bjørgu. Han har også bakgrunn fra Avis 1, og som vaktsjef i Østlandets Blad (ØB).
Sistnevnte eide Lokalavisen Oppegård, som etter en styrt avvikling ble lagt ned i august 2012. Dermed åpnet det seg en mulighet for nye koster.
- Mange i kommunen syntes det var synd at denne avisa forsvant. Vi hadde lyst til å lage lokalavis og nå er et godt tidspunkt for å kline til. Jeg synes det er dødskult å få være med å starte en papiravis i 2013.
Halvparten
Forlaget har så langt spyttet i en halv million kroner. Og de søker nå etter redaktør, reporter og grafisk medarbeider. Men satser altså sterkt på at leserne skal bidra til produktet.
- Det er slutt på den tida da man sendte godt gasjerte journalister til barnehagen når den fyller år. Men en av de ansatte kan kanskje lage en epistel og ta bilder av feiringen. Det er jo helt ukontroversielt. Så kan heller vi journalister konsentrere oss om postlister og dekke det som eventuelt er av graverende forhold i barnehagen eller andre steder.
Billig
Forlagsdirektøren har en rekke ideer. Ukas boktips kan komme fra bibliotekaren, ukas videotips fra kinosjefen og lokale restauranter kan levere ukas oppskrift. For ikke å snakke om alle foreldre og lagledere som kan skrive om ungenes bedrifter på fotballbaner og idrettsstevner.
- Dette vil være eksklusivt stoff. Vi kommer til å bruke masse tid på å motivere folk til å blir med. Vi ser for oss at kanskje halvparten av sakene i avisa produseres av de som bor i kommunen.
- Vi kan vel være så frekke å påpeke at det er veldig billig også?
- He, he, ja det er den frekke måten å si det på. Jeg sier det på en annen måte. Vi skal være ultralokale, ha stoff man ikke finner andre steder. Står en gravemaskin og graver skal vi fortelle leserne hvorfor. Dette er sånt som regionavisen ikke gidder.
Ambisjoner
Går det etter planen vil avisa komme med første nummer rundt april-mai. De starter med fulldistribusjon en dag i uka, men har ambisjoner om to ganger i uka - kanskje om ett år.
Witsø-Bjølmer mener papir er riktig for denne typen lokalavis i mange år til, dersom man gjør ting riktig. Og han tror det er lettere å få folk til å bidra i et slikt format enn om de hadde startet enn nettavis.
- Man snakker mye om at unge ikke leser papiraviser lenger. Men det er fortsatt en fjær i hatten for folk å se seg selv i avisa eller skrive for den. Nettet når flere, men det er ikke så eksklusivt. Det er kulere å komme på trykk.