Getty Images har gjort 35 millioner av sine bilder tilgjelig for ikke-kommersiell virksomhet. Under bildet til høyre finner brukerne embed-knappen
Getty Images har gjort 35 millioner av sine bilder tilgjelig for ikke-kommersiell virksomhet. Under bildet til høyre finner brukerne embed-knappen

Gjør millioner av bilder gratis

Men er det et par haker.

Kampen mot sosial spredning ble for stor for verdens største billedbyrå. Getty Images slipper 35 millioner bilder til fri bruk, uten vannmerke. Haken er at bildene må embeddes, og er ikke for kommersielle virksomheter.

– Vi er egentlig bare i begynnelsen med å danne oss et bilde av overtredelser av loven på nett. Essensielt er alle en utgiver i dag, takket være sosiale medier og plattformer hvor brukerne selv kan publisere. I tillegg er det utrolig lett å finne innhold, høyreklikke og bruke det, sier foretningsutviklingsdirektør Craig Peters til British Journal of Photography.

Peters sier videre at bildene som tidligere er blitt brukt ikke er bilder fra deres egne nettsider, men fra kunder og dermed er bildene også uten vannmerker.

– De som bruker disse bildene har som regel ikke greie på hvilke lover og regler som gjelder for opphavsrett og heller ikke har et budsjett som dekker for innholdsbehovene deres.

Mange kan bruke bildene

Blant de 35 millioner bildene er det nyhetsbilder, sportsbilder og historiske bilder fra arkivene. De som ønsker å bruke bildene må gå på Gettys nettsider, finne motivet og dets embedd-kode for så å lime denne inn på den aktuelle siden. Når dette er gjort vil Getty sende en spiller, ikke ulikt slik YouTube gjør.

Nieman Journalism Lab skriver at bildene bare kan embeddes dersom det brukes i redaksjonell og ikke i en kommersiell sammenheng.

Ifølge Nieman Journalism Lab er Getty Images runde i sin formulering av hvem som får lov til å bruke bildene deres.

Her kan du lese Getty Images serviceavtale.

Neppe i Norge

Salgs- og markedssjef Tor Richardsen i NTB forteller at de har hatt enn annen filosofi enn Getty de siste ti årene. Mens konkurrentene har gått etter de som har brukt bildene uten tillatelse, har NTB Scanpix valgt å gå ut med informasjon til disse.

For fem år siden var fotobyrået plaget med bloggere som forsynte seg med deres bilder uten tillatelse. Richardsen sier at han fortsatt har til gode at byrået sender ut regning.

– Vi har jobbet med å informere om at bildene er rettighetsbelagt. Det er en person som har laget et åndsverk, vår jobb er å ivareta den opphavsrettslige delen åndsverket. Vi tar gjerne en dialog med dem slik at de kan få gjort en ryddig jobb.

Han forteller at sitter man på alle rettigheter, slik Getty gjør, er det også mulig å ta grep som fotobyrået nå tar. For NTB Scanpix sin del handler det i stor grad om å forvalte rettigheter for opphavspersoner. Dermed er en manøver av denne typen ikke aktuell.

Ikke helt gratis

Når så er sagt; selv om Getty ikke krever betaling for bildene betyr ikke det at de gis bort gratis. Bildebyrået skriver i sin disclaimer at de forbeholder seg retten til å publisere reklame med bildet.

Samtidig gjør Getty det klart at de, eller en tredjepart på deres vegne, vil samle inn data rundt bildebruken.

- Getty gjør ikke dette for å være snill, det kan de jo heller ikke gjøre. De må tjene penger. De lever av å selge bilder. Akkurat som NTB har en avdeling som lever av å selge bilder. Det handler om rettigheter.

- Se for dere en dag fem år frem i tid da Gettys embedspiller brukes over det ganske nett, og så vrir de om på en bryter og der er deres annonser overalt, skriver direktør Joshua Benton i Nieman Journalism Labs som mener at datainnsamlingen gjennom spilleren vil gi Getty godt innblikk i bruker adferden.

Store muligheter

Og det er heller ingen vei utenom spilleren for dem som ønsker å benytte seg av det enorme arkivet fritt.

- Det er riktig. Vi har utviklet spilleren for å dra nytte av opphavsrettighetene våre i en verden hvor deling av innhold er en del av hverdagen, sier direktør for redaksjonelle bilder Hugh Pinney i Getty til Journalisten.

Direktøren sier at med spilleren ikke bare anerkjenner Getty deling av innhold, men også omfavner det.

- Deling av bilder er essensiell del av sosial nettverking og et digitalt liv. Det er måten folk kommuniserer og bygger relasjoner med hverandre. Dette engasjementnivået, basert i stor del på bilder, representerer enorme muligheter for oss.