Avdramatiserer Mecom-lån
Konsernsjef i Orkla Dag J. Opedal har ingen problemer med å gi Mecom et milliardlån for å finansiere kjøpet av Orkla Media.
Opedal mener milliardlånet Orkla har gitt til Mecom ikke er uvanlig i denne typen transaksjoner. Da Orkla solgte bryggeriene sine til Carlsberg ble det gitt et tilsvarende lån på fire milliarder over to år.
– Vi er meget vel komfortabel med selgerkreditten som Mecom må betale tilbake innen to år, sa Opedal på Orklas pressekonferanse i anledning signeringen av Orkla Media-avtalen. Konsernsjefen mener Mecom nå er «meget vel finansiert» og at selskapet har en egenkapital på vel 40 prosent.
Opedal og Orkla har stor tro på at det nye selskapet skal gi stor avkastning de neste årene, og han var også tilfreds med at eierandelen i Mecom Europe AS er holdt under 20 prosent. På den måten blir det nye selskapet en finansiell investering for Orkla, og ikke et tilknyttet selskap.
Fikk mer enn estimert
I fjor høst estimerte finansanalytikere at Orkla Media var verdt 5,3 milliarder kroner. Når Orkla nå selger for nesten 7 har de fått 32 prosent mer enn analytikerne mente selskapet var verdt. Salget gir en bokført gevinst for Orkla på ca. 4 milliarder kroner i tredje eller fjerde kvartal i år.
Konsernsjefen forventer at handelen er endelig avklart senest i oktober. Innen den tid skal ikke bare Mecoms ekstraordinære generalforsamling si sitt, men salget må også innom konkurransemyndighetene i et fåtall land.
100 prosent på media
Administrerende direktør Bjørn Wiggen i Orkla Media, som blir direktør for Mecom Europe, sier han ser frem til å utvikle selskapet videre.
– Fordelen med Mecom er at det er en eier som er dedikert for å satse på media 100 prosent. Kapitalen som ligger bak er satt inn for å følge strategien om å bygge et europeisk medieselskap, det er også den strategien Orkla Media har fulgt, hvor vi har virksomheter i flere land, sa Wiggen.
Satser i Danmark
Den avtroppende Orkla Media-direktøren ga også uttrykk for at de var stolte over at Mecom ønsket å bygge videre på Orkla Medias organisasjon, og at den operative driften av selskapet legges til Oslo.
Wiggen kunne også fortelle at det er satt av 50 millioner euro for å styrke Mecom Europes stilling i det danske mediemarkedet.
Nye muligheter
Under pressekonferansen ble Wiggen spurt om han hadde gjort seg opp noen tanker om hvordan man kunne skape entusiasme blant de ansatte i den nye organisasjonen som skulle bygges opp.
Wiggen svarte at prosessen nå var avgjort, og at man har fått en ny eier:
– Det gir nye muligheter og noen nye utfordringer.
Vant til eierkrav
Når det gjaldt krav om å levere penger til eieren sa Wiggen at han regnet med at de nå får en krevende eier,
– Det har vi også hatt tidligere. Det vil bli stilt krav til lønnsomhet, men det er heller ingen uvanlig ting for oss å oppleve, sa Wiggen.