Ingen avklaring om Orkla Media-salget
Det er fortsatt ingen avklaring om salget av Orkla Media til Mecom. Dagens Næringsliv skriver at det skal være satt en siste frist til imorgen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Dersom det britiske investeringsselskapet Mecom ikke greier å få på plass finansieringen av Orkla Media-kjøpet før helgen, kan hele handelen gå i vasken. Representanter for de ansatte i Orkla Media sa igår at de for sin del håper at handelen mislykkes. Hva som blir alternativet er imidlertid høyst uklart.
Det var Berlingske Tidende som i går skrev at at Mecom bare hadde greid å skaffe vel halvparten av de 75 prosent av kjøpesummen på nær åtte milliarder kroner, som David Montgomery hadde forpliktet seg til. Internasjonal uro og det faktum at kjøpet formelt først skal godkjennes på Mecoms generalforsamling i oktober skal ha ført til vanskeligheter med å skaffe penger.
Partene sitter fortsatt sammen i London i forhandlinger, og DN skriver at Orklas konsernsjef Dag J. Opedal har deltatt på møtene i London. Det viser hvor alvorlig situasjonen har utviklet seg.
Opedal sier til DN at så lenge forhandlingene pågår, har han ingen kommentarer til situasjonen.
De siste dagene har flere spekulert i Opedals stilling, dersom handelen med Mecom mislykkes. Det framheves at Orkla Media-salget er Opedals prosjekt og at hele hans prestisje er knyttet til at dette går i orden. Mislykkes han, kan hans situasjon bli uholdbar i Orkla.
En løsning på saken som stadig framholdes i mediene er at Orkla overtar en større del av Mecom Europe enn de 15 prosent som opprinnelig var avtalt. Man kan altså komme i den paradoksale situasjon at Orkla som selger i realiteten selv må garantere for den kjøpesummen de skal ha.