LO satser en halv milliard

LO vil satse en halv milliard kroner på å få kjøpt Orkla Media. Det kan bety at 400 arbeidsplasser står i fare, skriver Dagbladet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

LO-satsingen på Orkla Media inngår i en skisse som omfatter samarbeid med Telenor og et privat investeringsfond.

– Det vil i så fall bety slakting av egne arbeidsplasser, sier Arvid Rotbakken, som representerer Norsk Grafisk Forbunds medlemmer i Orkla Media Dagspresse om oppkjøpsplanene.

Uavhengige kilder sier til Dagbladet at et bortfall på 400 arbeidsplasser er et lavt anslag på konsekvensene av en fusjon mellom Orkla Media og A-pressen.

Internt i A-pressen snakkes det allerede om såkalte synergieffekter på to milliarder kroner dersom en fusjon blir en realitet.

– Dette bør ikke Valla & Co. være med på. Det vil ta bortimot en menneskealder å bøte på den skaden dette vil gjøre, og hva skal man egentlig oppnå? Lage verdens største klubbavis? Dette bør folk i LO reagere på, sier Arvid Rotbakken til Dagbladet.

Også Anders Skattkjær i Fellesforbundet er kritisk.

– LO sitter i glasshus her. De har en helt spesiell rolle. Blir disse planene virkelighet, har ledelsen et forklaringsproblem, for LO skal ikke være en ren mediekapitalist, sier Skattkjær til Dagbladet.

Powered by Labrador CMS