LO satser en halv milliard
LO vil satse en halv milliard kroner på å få kjøpt Orkla Media. Det kan bety at 400 arbeidsplasser står i fare, skriver Dagbladet.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
LO-satsingen på Orkla Media inngår i en skisse som omfatter samarbeid med Telenor og et privat investeringsfond.
– Det vil i så fall bety slakting av egne arbeidsplasser, sier Arvid Rotbakken, som representerer Norsk Grafisk Forbunds medlemmer i Orkla Media Dagspresse om oppkjøpsplanene.
Uavhengige kilder sier til Dagbladet at et bortfall på 400 arbeidsplasser er et lavt anslag på konsekvensene av en fusjon mellom Orkla Media og A-pressen.
Internt i A-pressen snakkes det allerede om såkalte synergieffekter på to milliarder kroner dersom en fusjon blir en realitet.
– Dette bør ikke Valla & Co. være med på. Det vil ta bortimot en menneskealder å bøte på den skaden dette vil gjøre, og hva skal man egentlig oppnå? Lage verdens største klubbavis? Dette bør folk i LO reagere på, sier Arvid Rotbakken til Dagbladet.
Også Anders Skattkjær i Fellesforbundet er kritisk.
– LO sitter i glasshus her. De har en helt spesiell rolle. Blir disse planene virkelighet, har ledelsen et forklaringsproblem, for LO skal ikke være en ren mediekapitalist, sier Skattkjær til Dagbladet.