Ukjent salgspris for Orkla Media
Orkla-ledelsen ønsker foreløpig ikke å opplyse hvor mye de får for salget av mediedivisjonen, men konsernsjef Dag Opedal sa på en pressekonferanse at salget er finansielt attraktivt for Orklas aksjonærer.
Og det er penger det hele har dreid seg om. Hele salgsprosessen vil ventelig være avsluttet i midten av juli, og da vil også salgsprisen bli offentliggjort, men det er sannsynlig at det dreier seg om et sted mellom seks og åtte milliarder kroner.
Vedtaket om å selge til det britiske finansselskapet Mecom ble tatt med fem mot fire stemmer. Styreleder Stein Erik Hagen er med i flertallet, mens mindretallet på fire består av de ansattes tre representanter og trolig svenske Birgitta Stymne Göransson.
Ingen norske kjøpere
Hagen beklaget på pressekonferansen i ettermiddag at det ikke fantes noen norske alternative kjøpere. Om de ansattes sterke engasjement i saken sa Hagen:
– Jeg forstår at noen er skuffet. Mange frykter for endringer, men det skjer store endringer også i andre medier rundt oss, sa han.
Hagen opplyste for øvrig at saken ikke vil bli behandlet i bedriftsforsamlingen, men kun bli lagt fram som orienteringssak.
Danner nytt selskap
Den løsning som er valgt er at Orkla nå går inn som en betydelig aksjonær i Mecom. Størrelsen er ikke endelig avgjort, men Orkla-ledelsen antyder at Orkla vil få en eierandel på mellom 10 og 20 prosent. Det skal dannes et nytt selskap som skal børsnoteres i London og ha hovedkontor i Oslo. Orklas Bjørn Wiggen er tilbudt stillingen som leder, men har ennå ikke svart.
Salget av Orkla Media omfatter ikke Hjemmet Mortensen, men det omfatter Orkla Medias eierandeler i de fire store, altså Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Adresseavisen.
Montgomery møtte styret
På pressekonferansen forsøkte konsernsjef Dag Opedal gjentatte ganger å framstille David Montgomery og selskapet Mecom som en langsiktig eier med betydelig publisistiske tradisjoner og interesser.
Opedal sa at Montgomery, som for øvrig møtte i dagens styremøte, som en mann med en «dyp pasjon for aviser».
På spørsmål om Montgomery har signalisert krav eller ønsker med hensyn til utbytte, bemanning, strukturendringer og liknende henviste Opedal til Montgomery selv, men sa ellers at uavhengig av eiere ville Orkla Media stå overfor behov for strukturtiltak. Når det gjelder utbyttepolitikk så han ingen vesentlig forskjell på Montgomery og Orklas egen politikk.
– I realiteten fortsetter Orkla Media som før, men med en annen aksjonærsammensetning, sa Opedal.