Lesernes avis i vinden
Østlandsposten mener Lesernes avis og egne nettmagasiner i samarbeid med lokale organisasjoner gjør at avisen speiler lokalsamfunnet bedre.
Edda Media ruller snart ut pilotprosjektet «Lesernes avis» til alle avisene sine. I A-pressen eide Østlandsposten (ØP) har de hatt et tilsvarende konsept i snart to år.
Dette, sammen med andre til dels brukergenererte seksjoner i nettavisen utviklet i samarbeid med Larvik kommune og lokale organisasjoner, har styrket avisens stilling i lokalsamfunnet, mener kanalsjef Bjørn-Tore Sandbrekkene.
– At leserne kan delta er en viktig del av en nettavis, det gjør at vi kan speile lokalsamfunnet bedre, sier han til Journalisten.
Fortsatt kontroll
Sandbrekkene forteller at ØP laget sin egen Lesernes avis med utgangspunkt i nettavismalen fra A-pressen Interaktiv. – Leserne sender inn, jeg legger det ut. I utgangspunktet slippes alt igjennom, men på denne måten har vi en viss kontroll, sier han. Totalt har avisen tre redaksjonelle medarbeidere som legger ut stoff på nett i tillegg til å skrive selv.
A-pressen bruker ellers Origo, som er delt opp i geografiske soner, hvor leserne kan laste opp egne bilder og betraktninger.
– Vi har gjort dette for å bygge opp leserskaren. Fordelen med å lage en egen Lesernes avis er at leserne får en følelse av å være journalister i egen nettavis, mener Sandbrekkene.
Egne nettmagasiner
I Lesernes avis mottar de alt fra barnetegninger og dikt til anmeldelser, reisebeskrivelser og bilder, men avisen har også egne nettmagasiner i samarbeid med kommunen og lokale idrettsforeninger.
– Vi satser veldig på å være en portal. Vi har et eget magasin for russen i Larvik, for håndballklubben, for en lokal rallykjører og flere i samarbeid med Larvik kommune. Vi har også flere nye nettmagasiner på gang, deriblant en egen seksjon for lokal fotball hvor lagene kan sende inn bilder og video fra kamper, sier kanalsjefen og legger til:
– Nettmagasinene er veldig populære. Etter at vi begynte med dette får vi mange flere henvendelser fra lokale organisasjoner som vil at vi skal gjøre det samme med dem. Med Larvik kommune har vi f.eks. et nettmagasin om Thor Heyerdahl-byen. Alt dette styrker vår posisjon lokalt.
Tatt av siste halve året
Lesernes avis ble lansert for snart to år siden, men det er først det siste halvåret det virkelig har tatt av, mener Sandbrekkene. Suksess måler han i økt antall bidrag og mer kontakt med leserne og lokale foreninger.
– Stadig flere ønsker å bidra, både via ØP og Origo. Vi er på ingen måte først ute: lesernes VG Nett er jo en gammel idé, men jeg vet ikke hva slags resultater VG har hatt med det. Vi har hatt veldig stor suksess. Eksempelvis fikk vi veldig mange bilder fra den store stormen for noen uker side, og dette økte på sin side interessen for Lesernes avis enda mer, sier Sandbrekkene.
Konseptet har også gitt avisen mange «frilansere» som fungerer som tipsere for avisen ute i felten, men i hovedsak honorerer avisen ikke stoff fra leserne.
Tjener ikke penger
Men selv ikke nettmagasinene bringer penger i kassa.
– Det viktigste er at innhold skaper trafikk og vi kommer nærmere på en del brukere som kanskje ellers ikke ville ha lest oss. En del av nisjene vi retter oss mot er ganske små, sier Are Stokstad, ansvarlig redaktør og direktør i avisa, og forteller at nettavisen til ØP jevnt over har over 30.000 unike brukere i uka.
– Generelt har vi nok brukt mer penger enn vi har tjent på nett i 2007, men forventer å gå i overskudd i 2008. Han håper også at annonsørene vil være interessert i muligheten til å nå veldig konkrete målgrupper via nettmagasinene.