Overrasket over at Findexa overtar Travel News
Tidligere redaktør i Reis og Travel News er forbauset over at sistnevnte er solgt til Findexa Forlag.
– Det er ingen hemmelighet at forlaget ikke har vært noen gullgruve, men salget til Findexa kommer som en overraskelse: Slik jeg kjenner Findexa har ikke selskapet noen publisistisk tradisjon, sier Stein Arild Iglebæk, som gikk fra rollen som redaktør i Reis og Travel News til en stilling i Kapital på nyåret i fjor.
Røde tall fem år på rad
Det lille familiedrevne svenske selskapet Emma Publishing, som utgir de to bladene i Sverige og Norge, har drevet med dårlige resultater i flere år og har lenge ryktes å være på partnerjakt. Regnskapene viste røde tall sammenhengende de siste fem årene, til og med 2006.
Erlend Ellingsen, redaktør i norske Travel News forteller at Emma Publishing nå har valgt å selge Travel News Norge til Findexa, men beholdt den norske utgaven av forbrukermagasinet Reis. I Sverige, har de beholdt bransjetidsskriftet Travel News, som man der har tjent penger på, og fått inn en partner i driften av forbrukermagasinet Res.
– Det er sant at vi ikke har tjent de store pengene de siste årene, men jeg tror vi har gått i pluss i 2007. Travel News har gått veldig godt i Sverige, sier Ellingsen til Journalisten.
Trafikkmaskin og baltisk trykkeri
– Vi kommer til å ha tett samarbeid mellom Norge og Sverige fortsatt. Poenget har vært å komme inn i en litt større bedriftskultur. Findexa har mange gode ideer om hvordan drive mer lønnsomhet, sier Ellingsen, som bekrefter at Travel News nå vil jobbe mer mot bedriftsmarkedet.
Han trekker frem at den nye eieren kan hjelpe travelnews.no med nettrafikk gjennom felles nettportal, bidra til sterkere kostnadskutt og innsparinger på distribusjon og trykking. Findexa besørger all trykking i Estland.
I pressemeldingen om salget heter det at travelnews.no kommer til å bli et vesentlig satsingsområdet for Findexa etter overtakelsen. Forlaget driver summa.no, en nisjeportal med daglige oppdateringer innenfor en rekke bransjer.
– Dette skal også reiselivsbransjen nyte godt av. Vi skal legge all bedriftsinformasjon om bransjen lett tilgjengelig på hjemmesidene til Travel News. Vi skal også videreutvikle sidene så de både skal fungere og se bedre ut, og ikke minst bli hyppigere oppdatert, sier Per Jensen, administrerende direktør i Findexa.