Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Kragerø Blad Vestmar (KV) går motsatt vei av mange andre kolleger i mediebransjen. Driftsresultatet mer enn doblet seg fra 0,98 millioner kroner i 2015 til 2,4 millioner kroner i fjor. Etter finansposter og skatt leverer avisen et overskudd for fjoråret på nær 1,9 millioner kroner til eieren Amedia.
Avisen både økte omsetningen, riktignok med marginale 0,6 prosent, til 14,9 millioner kroner – og kuttet kostnadene med 1,3 millioner kroner fra 2015 til i fjor.
– Vi har ikke ambisjoner om å være en pengemaskin, men en sunn økonomi er alfa og omega for å drive som vi skal. Resultatet er og førende for budsjettet neste år, sier Espen Solberg Nilsen, som til avisen som ansvarlig redaktør høsten 2015 fra jobben som lokalkontorjournalist for TA i samme by.
Bedre enn budsjett
Litt over halvveis inn i 2017 sier han at trenden fortsetter som for fjoråret.
– Alle har budsjettert med nedgang på annonseinntektene, men vi har vært litt ambisiøse og budsjetterer med litt mindre nedgang enn mange andre. Vi gjør det bedre enn budsjettert på alle inntekter. Og så har vi kontroll på kostnadene.
Men redaktøren vil ikke tallfeste noen av målene, eller være mer konkret på hvordan det går.
Tilbake til fjoråret var annonseinntektene ned 10 prosent, men opplagsinntektene opp knapt 8 prosent. Papiropplaget falt fra 3.717 eksemplarer til 3.678, men netto totalopplaget økte fra 3.965 til 4.177. Flere abonnenter er hytteeiere som er hjemmehørende utenfor distriktet, og som gjerne vil følge med på hva som skjer rundt temaer som eiendomsskatt i hyttekommunen.
– Mange har også røtter i Kragerø.
At Kragerø nær firedobler befolkningen om sommeren ser imidlertid redaktøren lite til i opplagstallene.
Annonse
Fem i redaksjonen
En vesentlig grunn til det positive resultatet var at en stilling stod ubemannet gjennom året. Redaktøren ville ikke ansette noen i frykt for å måtte risikere å si opp vedkommende rundt neste hjørne.
– Vi kjørte med en vakant stilling fordi vi hadde signaler om at annonseinntektene ville komme kraftig ned. Nå er stillingen fjernet permanent fra styrets side. Og så kan jeg ikke få skrytt nok av annonseselgerne våre, som har levert inntekter godt over det vi kunne forvente.
Avisen består av to redaktører og 2,4 journalistårsverk fordelt på tre hoder. I tillegg kommer to salgskonsulenter.
– Vi som er redaktører er veldig skrivende. Jeg er nok blant redaktørene i KV opp de siste årene som skriver mest.
Redaksjonsklubben bestod i fjor av tre personer, som er uforandret fra 2015 fordi en fra grafisk har meldt overgang til Journalistlaget.
Nilsen sier ellers at medarbeiderne har høyt fokus på kostnader i hverdagen.
– De har vi kontroll på ved for eksempel å planlegge bedre reportasjereise. Det betyr å prøve å få med to saker hjem i stedet for bare én. Ellers blir det høye kostnader til taxibåter i skjærgården.
Skaper god stemning for annonsørene
En annen medvirkende årsak til resultatet mener Nilsen er at avisen under hans ledelse har klart å dreie profilen noe.
– Den journalistikken vi lager og den stemningen vi skaper, gjør at annonsørene finner oss mer attraktive. Det handler om hvordan vi oppfattes som avis.
– Hvilken retning har du vridd det redaksjonelle i?
– Jeg har prøvd å gjøre oss litt mindre forutsigbare og gjøre at leserne blir mer overrasket. Jeg har lært litt av å jobbe mange år i TA, og det er en god skole.
Det innebærer mer humør, flere kuriøse saker og flere positive historier.
– Gladjournalistikk, sier Nilsen.
– Det selger?
– Ja, det ser vi i hele Amedia. Positive saker selger bedre enn negative. Men vi har ikke glemt å jobbe fram det kritiske nyhetsstoffet.
Annonse
Jakter gode storyer
Men han mener også redaksjonen er blitt bedre på å jakte de gode storyene. En ting er bevisstheten om det digitale som skapes ved å snakke om nettlesertallene på det daglige redaksjonsmøtet. Nilsen sier at gode historier innen kultur eller nyhet fungerer godt på nett.
– Vi drodler ideer i stedet for bare å dra ut på jobbene av gammel vane. I stedet for å gjøre det sånn vi alltid har gjort det før, for eksempel en forhåndssak og så dekke noe som vi alltid har gjort det. Nå handler det om å finne historien, og ikke bare skrive en anmeldelse eller et referat. Folk liker fortsatt å se fjeset sitt i avisa.
Nilsen skryter av godt samarbeid med andre lokale Amedia-aviser i området. Redaktøren vil mye heller gi leserne slikt lokalt stoff i stedet for saker av typen «slik pakker du bilen til ferien», som finnes andre steder.
– De sakene genererer sikkert klikk, men det er vår oppgave å være ultralokal. Det meste vi lager finner du ikke andre steder.
– Jeg vil heller ha én god bildeserie med lokale fjes enn 10 av de sakene som leserne kan lese andre steder.
Til tross for at KVs redaktør ser at det går bra nå, er han selv opptatt av å understreke at fremtiden i bransjen er usikker. Han understreker at krisen i bransjen langt fra er over, og at det er uvisst hva fremtiden vil bringe.
– Det skal ikke mye til før det kan skape store bølger. Men det er farlig å tenke høyt om det.
KV kommer i dag ut tirsdager, torsdag og lørdager, og frekvensen er ikke noe diskusjon slik han ser det i dag. Men han sier at de er fornøyd med den digitale lesningen på rundt 5.000 unike brukere daglig.
– Vi har klart å defragmentere oss selv digitalt. Men jeg skulle gjerne hatt en ung kvinne i redaksjonen.
Den teller i dag fire menn og én kvinne. Og ansienniteten i redaksjonen er ifølge Journalistlagets lønnsstatistikk 28,3 år.
Misfornøyd med lønnsøkning
Redaksjonens tillitsvalgt Per Eckholdt sier at fjorårets millionoverskudd var første gang for lokalavisen.
– Dessverre gir dette seg ikke utslag i gode lokale oppgjør. Skulle ønske ledelsen hadde satt mer pris på de ansatte når slike overskudd oppnås. Vi liker selvsagt ikke at en journaliststilling er fjernet, skulle gjerne hatt tre journalister i 100 prosent stilling. Vi har bare én 100 prosent journaliststilling igjen. Endringen har også medført at de faste journalistene har gått ned i lønn ettersom helgtillegg og kveldsvaktordning har opphørt, skriver Eckholdt i en e-post.
Journalistlagets lønnsstatistikk viser at den gjennomsnittlige lønnen blant journalistene økte med 0,99 prosent fra 461.038 i 2015 til 465.592 i fjor.
PS!
Kragerø Blad er en avis som hyppig siteres i Dagens Næringslivs «Lest siden sist»-spalte på side 3. Redaktøren Nilsen avviser at han er en hyppig tipser om saker i sin egen avis, men han har noen tanker:
– Jeg vil tro mange av de abonnentene har hytte her ute i skjærgården.