Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I forrige uke møttes representanter fra 31 presseetiske råd for å drøfte situasjonen i europeisk presseetikk i Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE ) på møte i Stockholm. På møtet dukket Facebook opp som en problemstilling: At nettsamfunnet redigerer innhold fra redaktørredigerte medier.
– Vi forsøker å innlede en dialog med Facebook om dette, sier Ola Sigvardsson som er Allmänhetens Pressombudsman i Sverige. – Det handler vel egentlig om hvordan de skal se på det den frie pressen publiserer.
Og selv om Facebook er et privat selskap med et produkt mediene velger å benytte seg av innenfor de reglene som skrives i California, er det likevel slik at det er en særdeles viktig publiseringsplattform som det ifølge Sigvardsson bør kunne stilles krav til.
– Vi kan ikke ha en stum relasjon hvor det ikke er mulig å reagere.
Riktig initiativ
Blant annet ble striden om publiseringen av Nick Uts fotografi «Napalm-jenta» diskutert. Slettingen av det ikoniske krigsfotografiet burde ikke skjedd, mener Sigvardsson. Men hvor vanlig det er at journalistisk innhold slettes fra Facebook, vet han ikke. For å få svar på dette mener presseombudsmannen det må gjennomføres en undersøkelse.
Avtroppende generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund er godt fornøyd med at initiativet nå tas.
– Dette er et veldig riktig og et veldig spennende initiativ som vil tydeliggjøre forskjellen på skjulte algoritmer og et uttalt presseetisk regelverk. Vi trenger å beskytte journalistisk innhold mot tredjeparts aktører som Facebook.
Sigvardsson sier han ikke vil spekulere i om Facebook vil møte dem eller svare på henvendelsen når den først blir sendt. Nå er det fra hans ståsted viktig å gjøre og så får man heller vente å se.