Twitter-sjef Elon Musk offentliggjorde søndag at ikkebetalende kunder kan lese maks 1000 meldinger om dagen. Her avbildet under en konferanse i Florida i april.

Presseforbundet om Twitter-grep: – Kjempeproblem

Mener at de nye restriksjonene skaper et klasseskille mellom betalende og ikkebetalende kunder.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Med nye regler for Twitter-bruk er ikke informasjon fra offentlige etater like tilgjengelig som før. Presseforbundet roper varsku.

Søndag offentliggjorde Elon Musk nye regler for brukere av plattformen Twitter. Vanlige Twitter-brukere kan bare lese 1000 meldinger om dagen, mens betalende brukere kan lese det tidobbelte. Dette begrenser plattformen som en åpen og tilgjengelig kilde til informasjon.

Norske medier bruker Twitter aktivt for å få informasjon. De nye reglene hos Twitter blottlegger sårbarheten i informasjonssystemet.

– Twitter er en sårbar kanal for informasjon, særlig for offentlige etater. De nye restriksjonene skaper et klasseskille mellom betalende og ikkebetalende kunder. Det er et kjempeproblem for offentlige etater som bruker dette som sin hovedkanal for informasjonsdeling, sier rådgiver Kristine Foss i Norsk Presseforbund til NTB.

Brukt Twitter i 12 år

Foss påpeker at disse endringene bør føre til at etatene raskt setter i gang arbeidet med å finne alternativer. Hun understreker at det er viktig med kanaler som kan få ut informasjon til mediene kjapt.

– Vi har allerede fått på plass en ordning med Oslopolitiet om en alternativ informasjonskanal, sier hun.

Med de nye reglene vil ikke offentlige etater som brannvesen, veivesen og politi lenger nå ut til like mange.

Politiet er en av de norske etatene som bruker Twitter mest aktivt. De tok i bruk Twitter allerede i 2011. Selv om Oslopolitiet har en egen alternativ informasjonskanal, er det elleve andre politidistrikt som primært tvitrer fra operasjonssentralene sine.

Avvikler Twitter-bruken

Nå vil politiet avvikle Twitter-bruken og intensiverer arbeidet med å finne alternative kommunikasjonsplattformer.

– I mangel på noe annet ble Twitter valgt. Alle operasjonssentralene i politidistriktene bruker Twitter til å informere om hva som skjer, sier kommunikasjonsdirektør Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Politidirektoratet til NTB.

Hun forklarer at Twitter er en kommersiell aktør som politiet ikke har noen kontroll med, og at de jobber med egne løsninger for å dele informasjon med publikum.

– I en overgangsperiode vil vi publisere både på Twitter og politiet.no. Når vi er trygge på at vi når ut med informasjonen vår, vil vi avvikle operasjonssentralens bruk av Twitter.

Powered by Labrador CMS