Vil ha støtte til nettjournalistikk

Utvalg skal vurdere omlegging av pressestøtten, som ifølge nettredaktør er «forhistorisk».

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mens de fleste av oss forsøkte å finne den norske feriesola i juli, nedsatte kulturminister Trond Giske to offentlige utvalg med stor betydning for mediebransjen. I tillegg til Medieansvarsutvalget så også Pressestøttekommisjonen dagens lys.

Sistnevnte skal vurdere alternativ bruk av pressestøtten, blant annet statsstøtte til god journalistikk. Også dagens momsfritak for avisene skal under lupen, etter sterke beskyldninger om forskjellsbehandling fra ukepressen.

Også nett?

Giske åpner i utgangspunktet for å utvide støtten til å omfatte nye mediekategorier. Flere har tatt til orde for at også nettmediene, som leses av stadig flere, burde omfattes av støtteordningene.

– Det er forhistorisk at papiravisene har momsfritak og direkte pressestøtte, mens de rene nettavisene systematisk blir økonomisk diskriminert. Ut fra demografi og brukernes preferanser får man trolig mye kvalitet og gjennomslag ut av kronene ved å støtte nettjournalistikk, mener Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum.

Avismoms?

Observatører tror ikke det er mulig eller ønskelig å fjerne produksjonsstøtten over natta. Blant aktuelle tiltak nevnes moms på avissalg (trolig lav sats på 8 prosent, slik NRK i dag har) og skatt på annonser og annen reklame. Det første kan i tilfelle bidra til å finansiere innføring av støtte også til nye mediekategorier, mens det siste kan medvirke til en utjevning mellom medier med store og små annonseinntekter.

På spørsmål fra Journalisten sier både Elin Floberghagen, Anders Nyland, Hans-Christian Vadseth og Espen Egil Hansen nei til å innføre avismoms.

– Jeg tror det vil være skadelig, for mange aviser dødelig, dersom det innføres moms. Regningen vil falle på leserne, med det frafall av abonnenter det vil medføre, mener Vadseth.

Powered by Labrador CMS