Foto: Roger Aarli-Grøndalen
DEBATT:
Redaktører, vi påstår: Betalingsmurer i skolen sikrer den visse avisdød!
Hvordan kan mediehusene handle for at dagens unge skal ta i bruk redaktørstyrte medier, hvordan skape fremtidige abonnenter når det ikke er tilgang i skolen?
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
Anne Brit Ingholm og Kristin Aamodt
skolebibliotekarer ved Mailand vgs, Akershus fylkeskommune
Vi mener at
norske mediehus bør gå mot strømmen og åpne opp tilganger i videregående skole,
høyskoler og universitet slik at fremtidige abonnenter kan skapes.
Hvorfor skriver
vi dette? Vår bekymring og
løsning baserer seg på 18 års virke i skolebibliotek i videregående skole. Vi
er bekymret på vegne av skolen, mediene og demokratiet - og det haster!
Det er
mye diskusjon rundt redaktørstyrte mediers fremtid, men ingen eller svært få
snakker om skolen og lærernes rolle i å oppdra fremtidige mediebrukere. Vi tror
ikke dere kan sikre fremtidig lønnsom drift uten å gi unge en mulighet til å
etablere gode medievaner. Det er effektivt for en rektor å kutte utgifter på skolens
mediebudsjett til tross for pedagogiske argumenter for å beholde det.
Vår
virkelighet i skolebiblioteket er at vi må kutte mediebudsjettet både digitalt
og på papir. Vi opplever at tilgangen til den kritiske journalistikken er på
vikende front i argumentasjonen når prioriteringer må gjøres.
Demokratiet trenger det!
Alle utdanningsinstitusjoner bør ha tilgang til nettaviser.
Det gir
lærerne verktøy til å skape aktuell og engasjerende undervisning, og sikrer at
alle elever får møte redaktørstyrte medier uavhengig av bakgrunn. Slik kan vi
utjevne sosiale forskjeller og bygge kritiske mediebrukere og bidragsytere i
vårt demokrati.
Vi kan enes om at mediekompetanse er god beredskap i en verden
hvor virkeligheten endrer seg raskt og kravet til vurderingsevne øker.
Politikere og redaktører lovpriser de redaktørstyrte mediene som redning mot
desinformasjon og påvirkning, men likevel er det den enkeltes lommebok som
sikrer tilgang.
Unge i videregående skole og studenter har ikke en slik
lommebok!
I pose og sekk - hva
med papiravisa?
Vi abonnerer på
noen papiraviser fordi vi mener de har en visuell verdi.
Papiravisene fungerer
som den synlige rammen rundt de redaktørstyrte mediene. Ungdommene leser ikke
papiravisa, så hva har dere tape på at elevene lærer seg å bruke nettavisene på
skolen?
Vi påstår at dere bare vinner på det. I motsatt fall frykter vi at
fremtidige avisabonnenter er en tapt sak for dere. Et motargument kan være at
journalistikk alltid har kostet. Problemet nå er at tomrommet etter kvalitetsjournalistikk
umerkelig blir fylt opp av algoritmene og innhold med dårligere kvalitet og det
uten at mottaker nødvendigvis har kunnskap til å oppdage det.
«What's in It for
Me?»
Over tid ser vi
en trend at ungdommene søker nyheter på feil sted. Hvorfor? Fordi det er
enkelt. De mangler kunnskap om algoritmer eller bryr seg ikke.
De mener selv de
har hele bildet, og vet ikke at de trenger kunnskapen som redaktørstyrte medier
tilbyr. De unge er opptatt av å hente kunnskap raskt og enkelt. De forholder
seg ikke til arkiver eller portaler som krever pålogg.
Vi mener derfor at det
er økonomisk forsvarlig av dere å åpne opp tilgangen på enklest mulig måte. På
den måten gis skolesystemet muligheten til å bidra til å etablere medievaner
basert på kvalitet.
Gratis tilgang
Løsningen er både enkel og vanskelig: Alle
utdanningsinstitusjoner bør ha gratis tilgang til nettaviser uten pålogger. Det
gir lærerne verktøy til å skape aktuell og engasjerende undervisning, og sikrer
at alle elever får møte redaktørstyrte medier uavhengig av bakgrunn. Slik kan
vi utjevne sosiale forskjeller og bygge kritiske mediebrukere. Hvis vi ikke
handler nå, risikerer vi at hele generasjoner vender seg bort fra
kvalitetsjournalistikk.
Så hva tenker
dere redaktører om vår situasjonsbeskrivelse og forslag til løsning?