Danby Choi vil ikke høre av spekulasjoner om hvorvidt Aschehougs annonser rokker ved tilliten til Subjekt.

Reklame for Danby Choi-boka på Subjekt:  – Merkelig, sier medieforsker

– Jeg forstår ikke hvorfor en medieforsker problematiserer noe som så åpenbart er innafor, sier Choi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg får opp sju (!) annonser for Danby Choi sin bok på Subjekt.no nå. Minner meg om Hurtigruten-annonsene til Finansavisen for noen år siden.

Det skriver medieøkonomi-forsker Tellef RaabeTwitter/X onsdag. 

Han sier til Journalisten at han synes det ser merkelig ut at syv av åtte annonser på nettavisen er knyttet til den nye boka til sjefredaktør Danby Choi.   

– Et produkt av sjefredaktøren

Det er forlaget til Choi, Aschehoug, som har annonsert på Subjekts nettsider. 

Raabe mener det er opp til publikum å vurdere hvorvidt slike annonser rokker ved tilliten til Subjekt, men sier at man på generelt grunnlag bør være forsiktig med kommersielle bindinger. 

Tellef Raabe sier det er publikum som må avgjøre hvorvidt annonsene har noe å si for tilliten til Subjekt.

– Jeg tenker at det kan åpne opp for spekulasjoner, og jeg ville vært betenkt med å reklamere for et produkt som ikke bare knyttet til, men er et produkt av sjefredaktøren, fortsetter Raabe:

– Å anmelde boken med en ekstern bidragsyter er derimot vanlig praksis. Det har ikke Subjekt gjort i dette tilfellet, legger han til.

Godtar ikke spekulasjonen

Salgssjef hos Subjekt, Mats Flåten, sier til Journalisten at Aschehoug har fått kvantumsrabatt på like vilkår som alle andre annonsører, og at rabatten er basert på hvor mange uker de annonserer.

– Har de fått mer rabatt enn andre ville fått?

–  Nei. 

Danby Choi sier til Journalisten at salget av annonseplass til Aschehoug har foregått helt utenfor hans bord, og at han bevisst er blitt holdt utenfor. Han aner ikke hvilken pris Aschehoug har fått, sier han. 

– Dette er merkede annonser, det er ikke redaksjonelle flater og jeg styrer ikke med annonseplasser. Jeg forstår ikke hvorfor en medieforsker problematiserer noe som så åpenbart er innafor, sier Choi.

– Kan slike annonser gjøre noe med tilliten til Subjekt? 

– Nei, og jeg godtar ikke spekulasjonen. Dette er helt tydelig merkede annonseplasser. 

Powered by Labrador CMS