TV vinner i reklamemarkedet

Dagspressen fortsetter fallet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediebyråene har omsatt for 5,1 milliarder kroner i alle mediekanaler så langt i år, viser nye tall fra Mediebyråforeningen. Veksten hittil i år til og med august var på 6,1 prosent – sammenlignet med samme periode i år.

– Hyggelig vekst

– Veksten i august er lik gjennomsnittet hittil i år. Det betyr at det var en sunn vekst i august, sier styreleder Harald Eide-Fredriksen, om tallene for alle mediekanaler.

– Det er en fin fart og en hyggelig vekst i markedet. Annonsørene kjører sine kampanjer.

Økt reklameomsetning

Mediekanaler bortsett fra kino, utendørs reklame, direktereklame og andre medier kjøpte reklame for 529 millioner kroner i august i år mot 506 millioner kroner i fjor. Det tilsvarer en vekst på 4,5 prosent.

Hittil i år har dagspressen, ukepressen og magasiner, fagpresse, TV, radio og internett omsatt for 4,24 milliarder kroner mot 4,01 milliarder kroner i fjor.

Dagspressen taper

Taperne er dagspressen, som fortsetter det kraftige reklamefallet på 6,7 prosent i forhold til i fjor. Hittil i år har dagspressen omsatt reklamepenger for 1,28 milliarder kroner mot 1,32 milliarder kroner i fjor.

Fagpressen faller også etter med en tilbakegang fra 42 millioner kroner i fjor til 39,5 millioner kroner i år. Det tilsvarer et fall på 5,4 prosent.

TV vinneren

TV er den store reklamevinneren med en fremgang på nesten 14 prosent. Mediekanalen går fram fra 1,58 milliarder kroner i fjor til en reklameomsetning på 1,79 milliarder kroner i år.

Også ukepresse/magasiner og internett vokser godt – begge på 11 prosent. Radio går fram 5,9 prosent.

Powered by Labrador CMS