Sjefredaktør Anders Opdahl i Nordlys. Arkivfoto Journalisten
Nordlys vurderer å erstatte «sponset innhold» med «reklame»
Sjefredaktør Anders Opdahl erkjenner at innholdsmarkedsføring er reklame.
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Jeg er en enkel nordlending. En del av begrepene som brukes har bare bidratt til å forvirre istedenfor å oppklare. Så la oss heller kalle en spade for en spade. Vi har allerede et godt ord for dette som alle kan forstå: reklame.
Det sier Anders Opdahl til tirsdagens utgave av Klassekampen. Nordlys har siden i fjor satset på betalt innhold, eller innholdsmarkedsføring. I løpet av valgkampen publiserte avisen blant annet reklame for Arbeiderpartiet merket som «sponset innhold».
Skrytesaker om Arbeiderpartiet fikk tydeligere merking. Les hvordan Nordlys håndterte reklamen for Arbeiderpartiet under valgkampen.
Opptil den enkelte redaktør
Nordlys’ inntekter på reklameproduktene telle flere millioner kroner uten at redaktøren vil fallfeste beløpet overfor Klassekampen.
Amedia, som Nordlys er en del av, har nå opprettet en egen avdeling som hjelper mediekonsernets mediehus i gang med å satse på denne typen reklame. 29 av konsernets 62 aviser har nå begynt med dette.
Avdelingen Amedia Native og Digitale Inntekter (Andi) ledes av Kristiane Roe Hammer, som til Klassekampen sier at det er opptil den enkelte redaktør hvordan de vil merke stoffet.
PS! Følg frokostmøte i regi av Oslo Redaktørforening om innholdsmarkedsføring direkte fra klokken 8.00.