Printmedier og direkte reklame står for 38 prosent av den totale nedgangen.

Mediebarometeret

Reklamefall på 5 prosent siden årsskiftet

Omsetningen i reklame fortsatte å falle i årets fem første måneder. Det er blitt omsatt for nær 4 milliarder kroner, ned 5 prosent fra samme periode i fjor.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nedgangen i reklameinntekter fortsetter og var på 210 millioner kroner fra årsskiftet til og med mai, viser Mediebarometeret lagt frem av Mediebyråforeningen. 

Omsetningen var på 3,993 milliarder kroner, ned 5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Det er et svakt marked nå og stor usikkerhet hos annonsørene, sier mediedirektør Jarle Thalberg i GroupM til Kampanje.

Trekker ned

I mai isolert var nedgangen på 52 millioner kroner, tilsvarende et fall på 5,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Thalberg legger til at realnedgangen er desto større.

– Hvis du regner med inflasjonen, er det snakk om tosifret nedgang, sier han.

Digitale medier, som bidrar med den største andelen av inntektene med 42,1 prosent, har siden årsskiftet gått ned med 3,7 prosent, og reduksjonen kommer hovedsakelig fra display, søk og sosiale medier.

Printmedier og direkte reklame står for 38 prosent av den totale nedgangen, noe som betyr at i underkant av 80 millioner kroner er borte fra disse kanalene. Inntekter fra TV-reklame er redusert med 9,6 prosent.

Opptur for lydreklame 

Samtidig har inntektene fra lydreklame gått opp med 13,4 prosent siden årsskiftet. Radio har hatt en oppgang på 11,4 prosent, og podkast var opp med 44,8 prosent.

Omsetningen for sistnevnte er fortsatt lav, men tallene tyder på en positiv utvikling. Kino leverer også gode reklametall, med en vekst på 35,3 prosent siden nyttår.

Powered by Labrador CMS