SChIBSTED. Adm.dir Rolv Erik Ryssdal og styreleder Ole jacob Sunde. Foto:Kathrine Geard

Scibsted venter lavere fortjeneste

Demper målene om høye driftsmarginer i mediehusene.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Under Schibsteds kvartalspresentasjon onsdag morgen ble det klart at konsernledelsen i sine fremtidsutsikter regner med lavere driftsmarginer fra mediehusene i tiden som kommer.

Må være lønnsomme

Konsensus blant ansatte er at ledelsen tidligere har forventet tosifrede marginer. Hva som er ventet nå, vil styreleder Ole Jacob Sunde ikke tallfeste.

– Aviser, som andre virksomheter, bør være lønnsomme. Det gjør at de kan opptre uavhengig, sier styrelederen som også er styreleder i Stiftelsen Tinius.

– Men det betyr ikke at man som eier kan se lønnsomheten varierer. Og særlig da i en endringsperiode som markedet er inne i nå, legger han til.

Under kvartalspresentasjonen viste konsernsjef Rolv Erik Ryssdal til digitaliseringen av mediebransjen, og at det er investeringer i dette som gjør det nødvendig å se lavere marginer.

– Vi investerer nå for å ta del i det potensialet som ligger der, sier styrelederen

I fjor ble flere kritiske røster hevet mot Schibsteds krav om lønnsomhet, og Sundes dobbeltrolle som styreleder i selskapet og i stiftelsen.

Ventet kritikk

Sunde gjentar at det er investeringsbehov og ikke ytre press fra de ansatte som ligger bak den uttalte utsikten.

– Det er ikke noe nytt i at omstillinger er krevende for dem det gjelder. Og det er naturlig å si ifra under slike prosesser. Vi ventet jo heller ingen applaus da vi la fram kostnadsprogrammet.

Sunde mener å fokusere for mye på marginen er å ta oppmerksomheten bort fra det som er viktig. Lønnsomhet over tid, eiere som investerer og kundenes preferanser.

Tøft likevel

Konserntillitsvalgt Rune Valderhaug sier at han ikke opplever de lavere driftsmarginene som dramatisk for totaløkonomien.

– Det er ikke rom for å slappe av. Vi har fortsatt tøffe krav. På sikt spørs det om dette eventuelt fører til nye kutt, sier han og viser til annonsesvikt i papiravisene på tjue prosent.

Heier på endringer

Klubbleder Knut Nygaard i Aftenposten sier at han opplever det positivt at Schibsted ikke forventer å hente ut høye marginer.

– Tidligere har vi i redaksjonsklubben pekt på urimeligheten i at det samtidig settes marginkrav som om vi skulle være i en normalsituasjon. Om konsernet nå kan leve med lavere inntjening i mediehusene en periode, tror jeg det vil øke mulighetene til å lykkes med omstruktureringen, og til igjen å kunne levere bedre marginer om noen år. Dette heier vi på.

 

Powered by Labrador CMS