Etter flere års pause vil det igjen bli arrangert Dokfoto på Litteraturhuset i Oslo, bekrefter arrangør Terje Bringedal overfor Journalisten.
– Bra lineup
DOKfestivalen ble startet 2005, den gang av av OsloMet og Pressefotografenes klubb (PK). Bringedal var da leder for PK og festivalen ble drevet og eid av PK-styret. Da PK bestemte seg for å flytte festivalen til Fredrikstad fortsatte Bringedal alene i Oslo med å arrangere festivaler under navnet Dokfoto.
Hele 15 ganger har fotofestivalen blitt arrangert i Oslo, dette blir den sekstende festivalen i rekka, og Bringedal lover kjente trekkplastre:
– Det er ikke hvilken som helst lineup, det er et jævlig bra program i år, sier han, åpner laptopen og begynner å ramse opp:
– Den norske dokumentarfotografen Eivind H. Natvig, Magnum-fotograf Myriam Boulos fra Libanon, dokumentarfotograf Fereshteh Eslahi.med base i Iran, og gode gamle Eugene Richards som blir 80 år i april, sier Bringedal.
Han legger til:
– Og rosinen i pølsa, selve superbookingen, den palestinske fotografen Motaz Azaiza som i 108 dager var tett på krigen i Gaza.
I årene Bringedal har arrangert Dokfoto alene har festivalen stort sett gått i minus. Underskuddet har han selv tatt, enten fra oppsparte midler eller fra arv, sier han
Nå forteller Bringedal at han allerede har fått støtte fra Fritt Ord til deler av årets festival, men at han fremdeles mangler halvparten av det han trenger for å få den gjennomført i full skala.
– Jeg er ikke en del av en stor organisasjon, jeg har heller ikke penger. Jeg er alene med alt, og nå som jeg er blitt pensjonist, har jeg ikke råd til å ta resten fra egne midler.
Planen er å heller fri til de større mediebedriftene, forteller han.
– De må kjenne sin besøkelsestid når jeg nå klarer å få Azaiza til Norge, det har ingen andre klart.
Om han ikke får inn mer støtte kan det være festivalen nedskaleres noe.
– Likevel tenker jeg det er bedre enn ingenting.
Ønsker å inspirere
Bringedal fortsetter å arrangere fotofestival i Oslo for å inspirere både unge og gamle til å fortsette med dokumentarfoto, forteller han.
– Det er viktig at de får lære av de beste, og kanskje viktigere enn noensinne nå med inntoget av kunstig intelligens, sier han.
Han fortsetter:
– Det er viktig og naturlig å fortsatt ha en fotofestival her i Oslo. Det er her vi har flest utdanningssteder, det er her det bor flest fotografer og journalister, både faste og ikke minst frilansere.
Bringedal påpeker at han som «en av svært få» har vært fast ansatt i 50 år.
– Jeg har opplevd gulltidene, og nå har jeg behov for å gi den oppvoksende generasjonen noe tilbake.
Bringedal forteller videre at de 125 billettene til arrangementet som vil bli avholdt 31. mai og 1. juni vil bli lagt ut på Dokfotos facebookside.
Rettelse:
I første versjon av denne saken stod det at Bringedal har alltid arrangert Dokfoto alene.
Det riktige er at Bringedal har vært med på å arrangere festivalen siden starten. De første årene var det i kraft av å være leder for Pressefotografenes klubb (PK). Da PK bestemte seg for å flytte festivalen til Fredrikstad fortsatte Bringedal alene i Oslo med å arrangere festivaler under navnet Dokfoto.