– Med dagens annonsering av ny konsernledelse, har vi tatt et viktig skritt i retning av å sjøsette Schibsted Media som nytt selskap, sier Siv Juvik Tveitnes, påtroppende konsernsjef.
Foto: Emma-Sofia Olsson / Schibsted
Schibsted: Den nye konsernledelsen er klar
Disse skal lede medievirksomheten til Schibsted når den skilles ut som et eget selskap.
Før jul ble det klart at Schibsted ASA planlegger å selge medievirksomheten i konsernet til Tinius-stiftelsen. Avtalen mellom partene signeres trolig i løpet av første kvartal, og Schibsted Media blir da et eget selskap i løpet av andre kvartal.
I dag ble det kjent hvem som skal sitte i konsernledelsen i det nye selskapet.
– Med dagens annonsering av ny konsernledelse, har vi tatt et viktig skritt i retning av å sjøsette Schibsted Media som nytt selskap. Vi bygger en virksomhet som skal lede an i den nordiske mediebransjen, sier Siv Juvik Tveitnes, påtroppende konsernsjef i Schibsted Media, i en pressemelding.
Kontinuitet
– Den nye konsernledelsen er i stor grad bygd på et viktig prinsipp om kontinuitet fra dagens ledergruppe i Schibsted News Media, både med tanke på de største merkevarene og de viktigste inntektsstrømmene våre, men også teknologien vår.
I nye roller, får Øyulf Hjertenes og Fredric Karén et særlig ansvar for Schibsted Medias portefølje i henholdsvis Norge og Sverige, med unntak av VG, Aftenposten og Aftonbladet.
Det innebærer at Hjertenes får ansvar for blant annet Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, nisjemedier og print, samt partnerskap i Norge.
Karén vil være ansvarlig for Svenska Dagbladet, Omni og for partnerskap i Sverige.
Begge har bakgrunn innen journalistikk og har vært eneledere i henholdsvis Bergens Tidende og Svenska Dagbladet.
Vekst i Sverige
– Vi har betydelige vekstambisjoner i Sverige. Med Fredric i spissen vil vi ha et spesielt fokus på det svenske markedet fremover, både når det gjelder nye muligheter, men også for å bygge tilstedeværelsen vi allerede har, sier Tveitnes.
Grethe Malkmus og Stine Halla er nye tilskudd i ledergruppen. I dag er Malkmus ansvarlig for HR-funksjonen i Schibsted og Halla har ansvar for Finans i Schibsted Nordic Marketplaces. Begge har hatt roller i Schibsted News Media tidligere
Konsernledelsen i Schibsted Media:
- Siv Juvik Tveitnes - konsernsjef
- Stine Halla – ansvar for finans, strategi, juridisk og M&A
- Markus Rudberg – ansvar for teknologi
- Grethe Malkmus – ansvar for HR/people, facility og kommunikasjon
- Tor Jacobsen – ansvar for produkt og abonnement
- Per Håkon Fasting – ansvar for annonse
- Gard Steiro – sjefredaktør i VG
- Trine Eilertsen – sjefredaktør i Aftenposten
- Lena K. Samuelssons etterfølger – sjefredaktør i Aftonbladet
- Fredric Karén – ansvar for porteføljen i Sverige
- Øyulf Hjertenes – ansvar for porteføljen i Norge