Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media, og Patrik Hofbauer, konsernsjef i Telia Company.

Schibsted Media kjøper TV4 i Sverige og MTV i Finland

Overtar store tv-virksomheter fra Telia.

Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 2 min

Schibsted Media har inngått en avtale om å kjøpe Telia Companys TV & Media-virksomhet (TVM), som inkluderer TV4 i Sverige og MTV i Finland, skriver konsernet i en pressemelding.

Avtalen mellom Schibsted Media og Telia innebærer en selskapsverdi for TVM på 6,55 milliarder svenske kroner på kontant- og gjeldfri basis.

– TV4 og MTV er anerkjente, uavhengige nyhetsformidlere og sentrale aktører i å fremme demokratiske verdier nasjonalt. De er også ledende innen underholdning og drama av høy kvalitet. Dette gjør Schibsted Media til en ideell, langsiktig eier, sier sier Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media, i pressemeldingen.

Hun legger til:

– Med støtte fra Stiftelsen Tinius vil vi bevare og videreutvikle TV4 og MTV som pålitelige og uavhengige medieaktører.

– Historisk dag

«Schibsted Medias digitale posisjoner – Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme – utfylles av TV4s sterke og komplementære posisjon innen nyheter, sport og underholdning på tvers av plattformer i Sverige», skriver Schibsted i pressemeldingen.

– Siden Aftonbladet ble en del av Schibsted i 1996, har vi vært sterkt engasjert i Sverige, og dette er en historisk dag for oss. En stadig tøffere konkurranse i mediebransjen gjør det enda viktigere å bygge sterke, nasjonalt forankrede medieposisjoner med tilstrekkelig størrelse og investeringskraft, og på den måten sikre redaksjonell uavhengighet. Denne avtalen er et viktig skritt på veien mot å skape en ledende nordisk mediedestinasjon med sterke uavhengige medier, sier Tveitnes.

I Finland innebærer oppkjøpet av MTV et betydelig taktskifte for Schibsted Media, som fra før kun er til stede med podkastplattformen Podme.

– MTVs sterke markedsposisjon og kjente merkevarer passer perfekt med våre ambisjoner. Vi ser frem til å bidra til videre vekst og utvikling innenfor nyheter, sport og underholdning i Finland, sier Tveitnes.

Utforsker samarbeidsmuligheter

Schibsted Media opplyser videre at sammen med TVM vil de utforske muligheter for samarbeid innenfor personalisering, annonser, innholdsrettigheter og abonnementsmodeller – som vil tjene både brukere og annonsører.

– Vår prioritet er å fokusere på det Telia gjør best – å tilby verdensledende kommunikasjonstjenester som millioner av mennesker bruker hver dag. Denne avtalen gir TV & Media en ny, langsiktig, nordisk eier som kan videreutvikle virksomheten, samtidig som den redaksjonelle uavhengigheten bevares. Gjennom et flerårig distribusjonspartnerskap vil vi fortsette å tilby innhold fra TV4 og MTV som en del av vår attraktive TV-portefølje, sier Patrik Hofbauer, konsernsjef i Telia Company.

Eieren av Schibsted Media, Stiftelsen Tinius, støtter transaksjonen fullt ut.

– Det er av avgjørende betydning å styrke Schibsted Medias portefølje, særlig i en tid der demokrati og ytringsfrihet er under press, sier Kjersti Løken Stavrum, styreleder i Schibsted Media og administrerende direktør i Stiftelsen Tinius.

Opplevde vekst

TVM hadde eksterne driftsinntekter på 8,16 milliarder svenske kroner i 2024, og en justert ebitda  på 313 millioner svenske kroner.

Virksomheten hadde 887.000 abonnenter ved utgangen av 2024, en vekst på 13 prosent fra året før. Målt ved seertid og seerandel er TV4 den mest populære tv-kanalen i Sverige, skriver Schibsted.

Transaksjonen forventes gjennomført innen tredje kvartal 2025, forutsatt regulatoriske godkjennelser.

Powered by Labrador CMS