Kristin Skogen Lund og Schibsted legger senere tirsdag fram regnskapstallene for andre kvartal. Driftsresultatet økte fra 289 millioner kroner i andre kvartal i fjor, til 362 millioner kroner i år.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Schibsted-økning i andre kvartal
Kostnadskuttene har begynt å gi resultater, mener konsernsjef Kristin Skogen Lund.
- Rettelse: I en tidligere versjon av denne artikkelen var tallene for Delivery-divisjonen i Schibsted forvekslet med tallene for News Media.
Schibsteds brutto driftsresultat for andre kvartal i år endte på 670 millioner kroner, opp fra 620 millioner kroner i samme periode i fjor.
Omsetningen økte til i overkant av 4 milliarder kroner, mot 3,9 milliarder kroner i andre kvartal i 2022, opplyser mediekonsernet i en børsmelding.
Av dette kom 2,9 milliarder kroner fra digitale flater, mot 2,7 milliarder i samme periode i fjor.
Driftsresultatet endte på 362 millioner kroner, opp fra 289 millioner kroner i andre kvartal 2022.
– Med bakgrunn i den eksisterende makroøkonomiske situasjonen har Schibsted levert et solid kvartal, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i børsmeldingen.
Bedre lønnsomhet
Mediekonsernet Schibsted inkluderer blant annet Aftenposten, VG, E24, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet og Svenska Dagbladet i Sverige.
I januar i år varslet Schibsted at de ville kutte kostnadene med 500 millioner kroner innen utgangen av 2024. Kuttene vil spesielt gå ut over News Media-avdelingen, spesielt papirvirksomheten.
I andre kvartal har lønnsomheten i denne divisjonen blitt betydelig forbedret, viser tallene. Skogen Lund mener at dette viser at kostnadskuttene har begynt å gi resultater.
Forbedret driftsresultat
Bruttoresultatet i News Media-divisjonen har falt fra 169 millioner kroner i andre kvartal i fjor til 133 millioner kroner i samme periode i år.
Omsetningen har gått tilbake med 1 prosent, fra 1,96 milliarder i andre kvartal, i fjor, til 1,93 milliarder i år, drevet av fall i både annonser, salg og abonnement.