Konserndirektør John Kvadsheim i Amedia (t.v) og administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas, har signert ny avtale som skal sikre distribusjon av papiraviser seks dager i uka.

Avisdistribusjon

Schibsted skal levere Amedia-avisene

Ny avtale skal sikre levering av papiraviser seks dager i uka.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi som mulig.

Det skriver mediekonsernene i en felles pressemelding. 

Målet er at Schibsted Delivery i løpet av sommeren 2024 skal overtar majoriteten av ombæringen som i dag drives av Amedia Distribusjon, med tilhørende virksomheter

– Dette sikrer distribusjon av aviser og pakker seks dager i uken, i en så stor geografi i Norge som mulig, sier John Kvadsheim, konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia, i pressemeldingen.

Schibsted Delivery peker i pressemeldingen på at videre seksdagersdistribusjon er viktig for konsernet. 

– Vi er glade for å ha funnet en slik løsning med Amedia som gjør at vi vil kunne fortsette å utvikle en konkurransekraftig og økonomisk bærekraftig distribusjonsvirksomhet. Nå sikrer vi fortsatt seksdagerdistribusjon av aviser, pakker og mat over store deler av landet, sier Hans Kristian Hallén-Hasaas, administrerende direktør i Schibsted Delivery.  

Amedia er tydelige på hvorfor de valgte akkurat denne modellen videre: 

– Vi har i en lengre periode vurdert ulike alternativer for distribusjon. I en tid preget av at stadig flere av Amedias abonnenter leser oss digitalt, ønsker vi at abonnentene som er glade i papiravisen kan ha glede av den lengst mulig, sier Kvadsheim. 

Han påpeker at stadig flere av Amedias aviser har valgt å redusere antall utgivelser i uka. 

– En konsekvens av færre avislesere og færre papirutgaver er at Amedias aviser har behov for ombæring færre dager i uken, mens det for andre i bransjen er helt nødvendig å opprettholde seks dager i uken, sier Kvadsheim og legger til: 

– Schibsted er en naturlig eier av et seksdagersnettverk med sine sterke seksdagersaviser som Aftenposten og Bergens Tidende og posisjon innen netthandel, med pakkedistribusjonsselskapet Helthjem. 

Powered by Labrador CMS