Konserndirektør John Kvadsheim i Amedia (t.v) og administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas, har signert ny avtale som skal sikre distribusjon av papiraviser seks dager i uka.
Foto: Ihne Pedersen / Amedia
Avisdistribusjon
Schibsted skal levere Amedia-avisene
Ny avtale skal sikre levering av papiraviser seks dager i uka.
Amedia og Schibsted har signert
en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker,
seks dager i uken, i en så stor geografi som mulig.
Det skriver mediekonsernene i
en felles pressemelding.
Målet er at Schibsted Delivery i løpet av
sommeren 2024 skal overtar majoriteten av ombæringen som i dag drives av Amedia
Distribusjon, med tilhørende virksomheter.
– Dette sikrer distribusjon av
aviser og pakker seks dager i uken, i en så stor geografi i Norge som mulig,
sier John Kvadsheim, konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia, i pressemeldingen.
Schibsted Delivery peker i pressemeldingen på at videre seksdagersdistribusjon
er viktig for konsernet.
– Vi er glade for å ha funnet en slik løsning med
Amedia som gjør at vi vil kunne fortsette å utvikle en konkurransekraftig og
økonomisk bærekraftig distribusjonsvirksomhet.
Nå sikrer vi fortsatt seksdagerdistribusjon av aviser, pakker og mat over store
deler av landet, sier Hans Kristian Hallén-Hasaas, administrerende direktør i
Schibsted Delivery.
Amedia er tydelige på hvorfor
de valgte akkurat denne modellen videre:
– Vi har i en lengre periode vurdert ulike alternativer for distribusjon. I en
tid preget av at stadig flere av Amedias abonnenter leser oss digitalt, ønsker
vi at abonnentene som er glade i papiravisen kan ha glede av den lengst mulig,
sier Kvadsheim.
Han påpeker at stadig flere av
Amedias aviser har valgt å redusere antall utgivelser i uka.
– En konsekvens av færre
avislesere og færre papirutgaver er at Amedias aviser har behov for ombæring
færre dager i uken, mens det for andre i bransjen er helt nødvendig å
opprettholde seks dager i uken, sier Kvadsheim og legger til:
– Schibsted er en
naturlig eier av et seksdagersnettverk med sine sterke seksdagersaviser som
Aftenposten og Bergens Tidende og posisjon innen netthandel, med
pakkedistribusjonsselskapet Helthjem.