Hos Schibsteds IN/LAB i Stockholm har ti tenåringer utviklet tre nyhetsprodukter for fremtiden. Kunstig intelligens er fellesnevneren for alle produktene.
Foto: Marte Vike Arnesen
IN/LAB:
Schibsted tester ut KI-genererte rapsanger basert på nyhetsartikler
Hyret inn ti tenåringer for å jobbe med fremtidens nyhetsformat.
Schibsteds samarbeidsprosjekt med Stiftelsen Tinius, Stockholm-baserte IN/LAB, har nylig undersøkt hvordan kunstig intelligens (KI) kan bidra til medienes mål om å nå unge publikummere.
I fjor høst hyret Schibsteds team hos IN/LAB inn ti tenåringer mellom 16 og 19 år fra et fritidssenter for ungdom i et av de mest kriminalitetsrammende områdene i Stockholm.
I løpet av det ti uker lange prosjektet har tenåringene jobbet med prototyping av fremtidige nyhetsopplevelser, skriver World Association of News Publishers på sine nettsider.
Resultatet er publisert for testing hos Sveriges største avis, Aftonbladet.
– De KI-genererte rapsangene basert på nyhetsartikler har fått utmerkede tilbakemeldinger fra brukerne, sier Agnes Stenbom, sjef for IN/LAB Schibsted, til World Association of News Publishers.
Foreslår nyhetsterapeut
Tenåringene har utviklet tre nyhetsprodukter i løpet av prosjektet.
Det første er en såkalt nyhetsklinikk, som handler om at nyhetsmedier skal ha en mer aktiv tilnærming når det kommer til å ivareta den mentale helsen til nyhetsforbrukerne.
Klinikken drives av en nyhetsterapeut, som er en KI-avatar, som kan aktiveres enten automatisk eller manuelt på forespørsel.
Det andre produktet som tenåringene utviklet er en nyhetstjeneste som utfordrer logikken bak å optimalisere for tidsbruk. Tanken er at nyhetsmediene heller skal optimalisere for å informere forbrukerne på så kort tid som mulig.
Denne tjenesten, ved navn «It's Time», gir brukere et ukentlig budsjett der de kun kan konsumere produktet i syv timer per uke, en time per dag, og 30 minutter på én gang. Når de har konsumert produktet i 30 minutter, kan ikke siden åpnes de neste to timene.
– Mennesker i sentrum
Det siste produktet utviklet av tenåringene, er dette konseptet som utforsker nyheter i form av musikk. Tanken her er at redaksjonene konverterer skrevne nyhetssaker til KI-generert musikk.
Til World Association of News Publishers sier IN/LAB-sjefen at KI spilte en grunnleggende rolle i måten disse tenåringene så på fremtidens nyhetsformat.
– De er innovative og empatiske, og de setter mennesker og deres velvære i sentrum, sier Stenbom.