Redaktør Siri Zachariassen og administrerende direktør Helge Schjøth i ØB. Foto: Kathrine Geard
Redaktør Siri Zachariassen og administrerende direktør Helge Schjøth i ØB. Foto: Kathrine Geard

– Det eneste vi beholder er avishodet

SKI (Journalisten) Redaktør Siri Zachariassen lover leserne et helt nytt Østlandets Blad.

Publisert   Sist oppdatert

Det råder en konsentrert og spent stemning i redaksjonen når Journalisten besøker redaksjonen fredag. Det er bare timer til første nummer av «Nye ØB» går i trykken, og ØB som dagsavis er historie. Lørdag ble den nye 3-dagers avisa lansert med brask og bram under den årlige Skifestivalen. Der deltok medarbeidere på stand, mens redaksjonen åpnet hus og inviterte leserne på kaker og brus. Seinere på kvelden var det fyrverkeri fra taket på mediehuset.

– Gamle ØB er nå på nettet. Vi lager en helt ny papiravis som skiller seg ekstremt fra den gamle. Det handler om å tilpasse papirproduktet endringer i lesermarkedet, sier ansvarlig redaktør Siri Zachariassen, og trekker fram at «Nye ØB»har en helt ny seksjons-og avisstruktur.

Mer dybde

For eksempel skal ett nytt tema løftes fram og følges gjennom en måned.

– Denne måneden retter vi søkelyset mot dobbelspor mellom Ski og Oslo. Å jobbe med et tema over så lang tid har vi aldri gjort før. Papiravisen skal ta leserne bak nyhetene, opplyse og engasjere. Vi skal levere en avis som er bedre, rent kvalitetsmessig, lover redaktøren.

Hele staben i ØB har jobbet i mange måneder for å utvikle den nye avisa og har underveis fått bistand fra internasjonale selskapet Innovation Media Consulting. Administrerende direktør Helge Schjøth sier reduksjon i frekvens var nødvendig for å få god nok kvalitet, både på innhold og design. Utgivelsesdager er tirsdag, torsdag og lørdag.

Opplagsfall

– Men endringen henger vel også sammen med nye leservaner, fall i opplag og behov for innsparinger?

– Dette er ikke et kostnadskuttprosjekt. Men har handlet om hvordan vi kan skape et bedre produkt for leserne, sier Schjøth, som innrømmer at lesernes overgang til nettet har bidratt til at endringene kommer.

– Vi kommer ikke unna at leservaner endres og at kostnader er et element. Og vi har tatt utgangspunkt i opplagsutviklingen når vi har sett på hvilken dekning vi skal ha for å være relevante. Vi har et fragmentert nedslagsfelt i Follo og hovedgrunnen til omleggingen er at vi ønsker å skape mer engasjement og tilhørighet, og komme tettere på innbyggerne, sier direktøren, som mener det ville vært en ekstremt dårlig løsning om de bare hadde latt 6-dagersavisa bli 3-dagersavis.

– Men nå lager vi en helt nye type avis.

- Det eneste vi beholder er avishodet, legger redaktøren til.
Omleggingen innebærer også at ØB i løpet av høsten vil innføre betalingsløsninger på nett. Men abonnenter får fri tilgang til nyheter på nett, mobil og lesebrett.

Ikke magasin

– Større skille mellom papir og nett altså. Lager dere nå et egentlig magasin på papir?

– Nei, vi ønsker fortsatt at leserne skal oppleve at vi er en lokal nyhetsavis. Man ser featurisering over alt, men vi har jobbet iherdig for ikke å få magasinstempelet. Vi skal være nære, nyttige og gode på historier. Men det går an å være aktuell uten å være dagsaktuell. Vi ønsker å sette dagsorden med egne saker i avisa. Mens nettet tar seg av mer hendelsesbaserte nyheter.

Reaksjoner

Hva leserene mener om «Nye ØB» gjenstår å se. Men kommentarfeltet på nettet lover ikke bare godt.

«Det er utrolig at dette kan fremlegges som noe positivt.»

«Redaktørens beskrivelse av avisen fremover, ligner mer på et magasin. Moss Dagblad gjorde det samme for noen år siden, og det var også siste spiker i kista for den avisen.»

«Det er mange eldre som har abbonomert på ØB i over 50 år, men som ikke har Internett eller smart-mobiler, skal de ta betale for nettutgaver? Dette er jo bare alt for dårlig opplegg.»

«En avis som før kom ut daglig, men som nå kommer ut 3 dager i uka, sier seg selv at dette ikke går i positiv rettning».

«Det er svært mange som gleder seg til å hente
sin avis i postkassen, for så å sette seg ned å lese dagens avis. Synes det er dårlig gjort mot dem som ikke har mulighet til å gå inn på PC eller annen elektronisk
måte.»

– Jeg har vært mye på Facebook i dag for å roe gemyttene, innrømmer Zachariassen.

– Folk har inntrykk av at avisa blir lite aktuell. Men jeg tror leserne vil bli postivt overrasket straks de får se hvordan den faktisk er. Men det er bra at leserne reagerer. Det viser at de bryr seg om ØB.

Skepsis

Redaktøren berømmer redaksjonen for å ha gjort en kjempejobb i omleggingsprosessen. Og medarbeidere vi snakket med i innspurten var forventningsfulle før premieren. Klubbleder Vidar Svinndal sier folk er gjennomgående positive til nytt design og innhold i papiravisa. Mens det har vært mer skepsis og delte meninger om frekvensen.

– Vi er jo født og oppvokst med 6-dagers avis. Dessuten vet man ikke hvordan abonnentene vil motta «Nye ØB». Det har jo ikke gått så bra med andre aviser som har redusert antall utgivelser. Men vi håper at det nye innholdet vil gjøre forskjellen.