Journalister rangerer selskaper

PR-strategi og samarbeid med pressen vurdert av 202 norske næringslivsjournalister.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er sjette gang danske Aalund ber norske journalister rangere sentrale selskapers ferdigheter på kommunikasjonsfronten. Analyse- og rådgivingsfirmaet foretar undersøkelsen ved hjelp av telefonintervjuer.

Bankvinner

I år er journalistene blant annet bedt om å vurdere hvordan selskapene håndterte finanskrisen rent kommunikasjonsmessig.

Skandiabanken kommer best ut. På en karakterskala fra 1 til 10 henter banken 6,5. Hakk i hæl følger Vital, Hydro og Norwegian, Nordea og Norske Skog, Statoil/Hydro og Statsbygg.

Kjos igjen

I forlengelse av denne rangeringen, er journalistene spurt om hvordan toppledelsen bidrar til profilering av selskapene. Ikke overraskende «vinner» Norwegians ledelse med Bjørn Kjos den evalueringen. Selskapets ledelse ligger høyt over gjennomsnittet på alle kriteriene: troverdighet, kommunikasjon med pressen, synlighet, tilgjengelighet og profilering.

PR-barometeret ber også journalistene nevne det ene selskapet som har de aller beste medierelasjonene. Her kommer StatoilHydro best ut, fulgt av Norwegian og Telenor. Ola Morten Aanestad, informasjonssjef i StatoilHydro, topper for tredje år på rad barometerets liste over Norges beste infosjefer.

Powered by Labrador CMS